O čtení na mobilu

10:00

Velmi dlouho jsem byla zarytým odpůrcem čtením na jakémkoli elektronickém přístroji: pohrdala jsem čtečkou, šklebila se na čtení v notebooku/stolním počítači, čtení na mobilu mi přišlo zvrácené.
    Uběhlo pár let a já čtu v mobilu i ve čtečce (averze ke čtení na monitoru počítače u mě stále přetrvává a už nevěřím, že by ji něco zlomilo)...
    Dnes bych vám chtěla napsat něco o tom, jak - a v jakých aplikacích - čtu na svém telefonu LG L Bello.
    Asi půl rokem jsem si z knihovny půjčila Ready Player One (pokud jste o něm ještě neslyšela, stává se z toho kultovní kniha téhle generace a vy byste si ji rozhodně měli sehnat, abyste si ji přečetli). Je to poměrně slušná bichlička, jejíž váha se pomalu blíží takovému pomenšímu melounku. Zkrátka kdybych si tuhle těžkou knihu nosila v kabelce s sebou do práce, tak druhý den nehnu ramenem. Ale tak moc se mi chtělo číst dál, že jsem se toho nechtěla vzdát... A tak jsem zjistila, že na jednom nejmenovaném serveru se dá kniha snadno obstarat. Nebylo co řešit a už odpoledne jsem dumala, v jakém programu svou  milovanou Ready Player One otevřu.
    A tak mám ve svém mobilu aktuálně dva programy na čtení nejrůznějších formátů, ve kterých se dají ebooky sehnat. Pojďme se na oba podívat detailněji.
     Sluší se asi říct, že oba programy jsou dostupné pro OS Android.

AIReader

Můj první program, který jsem si vybrala na čtení knih. Není tak barevný jako ten druhý, o kterém budu dnes psát, ale jako odrazový můstek ke zjištění, co od čtení v mobilu chcete, poslouží skvěle. Perfektní na něm je zejména to, jak si ho můžete sami nastavit: pozadí, barva textu, velikost písma, prořádkování, to, jak se vám budou stránky otáčet... S dokumentem se tu dá opravdu velmi dobře dělat.
Podporuje formáty: fb2, fb3, fbz, txt, epub (no DRM), html, doc, docx, odt, rtf, mobi (no DRM)

Klady:

  • kromě pdf si na AIReadeeru přečtete skoro cokoli
  • menu v češtině
  • na stavovém řádku vidíte, kolik procent knihy máte přečteno/vám zbývá
  • možnost přepnutí do tmavého podkladu se světlým písmem pro čtení v noci
  • program si v Googleplay stáhnete zdarma
  • uživatelsky velmi příjemná a intuitivní aplikace
  • jednoduché, ale velmi obsáhlé menu, kde si nastavíte aplikaci tak, aby vám perfektně sedla (vizte obrázek napravo)


Zápory

  • nepřečtete v něm formát pdf a celá řada knih je dostupná jen v tomhle formátu
  • poměrně složitě se v nabídce otvírá nová kniha - musíte si sami najít, kam jste ji do mobilu uložili
  • není tak obrázkově příjemný jako jeho níže zmíněný kolega

eReader Prestigio

    EReader Prestigio jsem si do svého telefonu stáhla právě z důvodu toho, že AIReader mi neotevřel knihy v pdf formátu. Samozřejmě bych si mohla stáhnout jen nějaký Adobe Reader, který otvírá pdf například i v počítači. Jenže eReader má sladký bonus v graficky krásně pojaté knihovně. Ach. Tolik mě těší rozklikávat si z regálu knížku, do které se zrovna pustím. Stejně tak jsem si na domácí plochu pořídila zástupce, který vypadá jako knihovna se třemi knihami (zobrazí se tam obálky knih, které máte momentálně rozečtené/na které se chystáte). Je to prostě takový knihomolský program, na který budete chtít klikat stále dokola.
Podporuje formáty: epub, epub3, fb2, fb2.zip, mobi, pdf, html, doc, rtf, txt a Adobe DRM


Klady:

  • bezesporu grafická stránka programu se povedlo
  • v programu se velmi jednoduše vyhledávají knihy ve vašem mobilu: kliknete na lupu, zaklikáte formáty, které chcete, aby program našel, a v následující obrazovce vidíte všechny obálky pěkně na jednom místě
  • zástupce na ploše je za mě prostě geniální
  • nabízím printscreen toho, co na eReaderu tolik miluju:


Zápory:

  • možnost přepnutí do tmavého podkladu se světlým písmem pro čtení v noci je pro mě nevyhovující. Podklad je úplně černý a světlé písmo se mi špatně čte
  • s předchozím bodem souvisejí i možnosti uživatelského nastavení, které za AIReaderem výrazně pokulhávají

Srovnání obou aplikací na printscreenech mého dispeleje:

(vpravo eReader Prestigio, vlevo AIReader)


a s nočním čtením:




Výsledek



   
    Takže dnes mám právě eReader Prestigio jen na dokumenty ve formátu pdf. Na všechny ostatní  AIReader, kterému dávám přednost. Proč? Velkou roli hraje variabilita uživatelského nastavení a kvalita nočního čtení, protože v noci poměrně často čtu a nechci okolní spáče budit rozsvícenou lampou.  Navíc ráda sleduji, kolik procent knihy mi ještě zbývá k dočtení. I poněkud zdlouhavá knížka se dá totiž dočíst s tím, že se denně posunete o pět procent.
     Pokud jde o samotné čtení na mobilu, tak to rozhodně není nic, co byste měli praktikovat denně několik hodin. Je to ale výborný pomocník na krátké cesty metrem nebo tramvají. Oceníte ho i ve chvílích, kdy máte rozečtených více knížek a nechce se vám s sebou nosit těžká taška plná knih ani čtečka. Čtení na mobilu je zkrátka vhodné pro takové nárazové čtení jako například ve frontě na poště. 


Čtete na mobilu? V jakých aplikacích? A v jakých situacích?
   

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz