togaf a její knihy (23. týden)

10:00

Nebudu vás napínat, v uplynulém týdnu jsem přečetla jen jednu jedinou knihu. Ale zase byla emocionálně výživná. Tak se na ni podíváme, ne?

Neal Shusterman: Smrtka
Anotace z cbdb: Svět bez hladu, nemocí, válek, bídy. To vše se lidstvu povedlo. Zvítězilo dokonce i nad smrtí. Scythové jsou nyní jediní, kdo může ukončit jakýkoliv život a je jim přikázáno tak činit s cílem udržet objem populace pod kontrolou.  První část strhující nové knižní série od Neala Shustermana, autora čtenářského hitu Bez šance. Ve světě budoucnosti lidstvo zvítězilo nad nemoci, stárnutím a nakonec i nad smrtí. Nikdo neumírá a Zemi hrozí přelidnění. Jedinými, kdo může ukončit život, jsou tak „smrtky“. Dva mladí lidé, Citra a Rowan, jsou vybráni, aby se stali učedníky tohoto řemesla – což je role, po níž ani jeden z nich netouží. Musí si osvojit „umění“ brát život, a přitom mít na paměti, že když se jim to nepodaří, mohou vlastní život ztratit. Okolnosti je postaví proti sobě a brzy je jasné, že pokud jeden z nich vyhraje, druhý musí zemřít… Za dokonalý svět je třeba zaplatit vysokou cenu.


Kniha Smrtka má výborně promyšlený svět. Dává smysl, že lidé objevili lék na všechno i na smrt. Dává smysl, že nejsou války - už totiž neexistuje politika, ale lidstvu vládne počítačový program. Není hlad, vládnoucí software Nimbus rozděluje potraviny spravedlivě. Vlastně je spravedlivý vždy a všude. Není smrt, takže neexistuje vražda. Ale ani s Nimbem není planeta Země nafukovací. Dokonce je vysvětleno i to, proč lidé neosidlují jiné planety. I proti přelidnění má ale Nimbus lék. A tím jsou Smrtky. Lidé vybraní k tomu, aby ukončovali náhodně vybrané životy. Na zemi zemře jedno procento lidí, takže se lidstvo opravdu smrti ani Smrtek bát nemusí. Ale Smrtky jsou elita, jsou mimo společnost, nedohlíží na ně Nimbus a vládnou si sami. 
Citra a Rowan byli vybráni za učedníky Smrtky, a protože je vše kolem Smrtek opředeno tajemstvím, musí jim jejich učitel ctihodná Smrtka Faraday vysvětlovat co a jak. A díky tomuto vysvětlování se vše potřebné dozví i čtenář. Chytře vymyšlené, že? Faraday není potomkem TOHO Faradaye, každá smrtka si vybere patrona, jehož jméno pak používá.

Příběh je napínavý a dějí se v něm ošklivé věci dobrým lidem, takže jste stále v napětí, kdo zase bude trpět. A nakonec si vždycky uvědomíte, že čtete young adult, a i když zde naštěstí není velká milostná linka, jiné zákonitosti žánru se dodržují. Například to násilí nebude tak brutální, jak je naznačeno. 
Oproti předešlé Shustermanově knize Bez šance mám se Smrtkou více problémů. To napětí, že přijde něco nepředstavitelně hrůzného, a pak se vlastně nic tak hrůzného nestane, mě vyčerpávalo. Navíc jsem měla na paměti předešlou knihu, kde k takovémuto násilí došlo. Další problém jsem měla s mírumilovnou společností, které vládne počítač. Asi jsem cynik, ale bylo pro mě snazší uvěřit knize Bez šance, žese lidé nechají zblbnout propagandou a pošlou svoje děti na "rozpojení", než uvěřit, že se všchni poddají milující náruči Nimba. A samotný Nimbus je pro mě hádanka. Já mu prostě nevěřím. Stroj, počítač...o tom, že nadvláda strojů není dobrý nápad, byly napsány desítky knih a filmů. 
Nicméně i přes drobnosti, na které jsem si právě postěžovala, je Smrtka velmi dobrý román, a pokud vyjde druhý díl, přečtu si ho s chutí. Naštěstí je první díl dostatečně uzavřený, takže kdyby se Knižní klub, resp. Euromedia rozhodla ukončit vydávání série, nebude mi to trhat žíly. Ostatně jsem se právě na ukončený konec ptala hous.enky, která se zapřísáhla, že otevřený není. Nelhala. 

 V rámci knižního klubu na cbdb.cz jsem se pustila do čtení Enderovy hry. Zatím jsem na rozpacích. Kniha je velmi vychvalována a mě zatím jen štve, že šestiletý kluk přemýšlí jako třicetiletý. Tak dokonalé úvahy o boji, strategii a logice mi přijdou nevěrohodné. Ale třeba se to nějak vysvětlí nebo mě strhne děj a já na své výtky zapomenu. Čtivá je na to Enderova hra dost.

Do uší si pouštím druhý díl Milénia od Stiega Larsona. Jak se mi líbil první díl, se dozvíte už v pátek, tuto audioknihu jsem si vybrala pro čtenářskou výzvu na červen.

A to je vše, přátelé. 

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz