togaf a její knihy (50. týden)

13:30

Stejně jako hous.enka i já jsem využila zbytkovou dovolenou a prodloužila si víkend. Vyrazila jsem na vánoční trhy. A protože nemám ráda davy, vyřešila jsem to šalamounsky. Vydala jsem se do města, které je menší než to, ve kterém žiju. Ještě jsem si courání po trhách naplánovala na všední den a na časné odpoledne. Parádní to bylo! Městem vyvoleným byla moje milovaná Olomouc. Sice tam chyběl sníh, ale zase tu měli super punč (a skvělé cedule na obchodech - "zákaz vstupu s punčem"). O víkendu jsem na Vysočině zahájila lyžařskou sezónu a zjistila, že mě z běžek může bolet loket. Zajímavé zjištění. Taky jsem trochu četla...
jaz: Oprásgy slovenckej historje
Anotace z cbdb: Obľúbený český komiks Opráski sčeskí historje expanduje za hranice. Tentoraz na
Slovensko! Bádatelia z Histrického ústafu usilovne pracovali a krvopotne pre vás vybádali zaujímavé udalosti zo slovenskej histórie. Môžete sa tešiť na Jánošíka, Štefánika i Gustáva Hnusáka. Autor, ktorý sa ukrýva pod maskou Žmikunda Lucemburského, vás nielen pobaví, ale aj poučí. To vám môžeme zaručiť. Opráski sčeskí historje sú krátke komiksy (stripy) postavené na reálnom historickom základe, ktorý niekedy doplňuje vykonštruovaná pointa. Správna gramatika je v nich nepodstatná, veľký priestor má naopak špecifický a často nekorektný humor. Z týchto dôvodov majú Opráski sčeskí historje veľa fanúšikov, ale aj odporcov. Prvýkrát sa na facebooku objavili v novembri 2012 a od tej doby počet ich fanúšikov stále stúpa. Je najvyšší čas, aby si postavičky ako Cyril a Metód, kupec Sámo, Milan Chrastislav Štefánik alebo Gustáv Hnusák našli svojich ďalších priaznivcov na Slovensku.
Tajemné uskupení vědců z Historického ústavu si po českých dějinách a historii světa berou na mušku i naše nejbližší sousedy – Slováky. Oprásgy slovenckej historje mají stejný styl humoru i grafiku komiksových stripů jako jejich český bratr. A protože je historie Slovenska úzce propojena s českými dějinami, potkáme se v Oprásgách i se starými známými postavami.Stejně jako první díl českých Oprásků, má slovenská verze snahu postihnout ve zkratce celé dějiny národa, plus se zmínit o největších osobnostech dějin. Oprásgové dějiny začínají už u Římanů, kteří tesali grafitti do slovenských skal. Nechybí tu několik podařených vtípků na Sáma a jeho říši. Některé z nich už si mohli fanoušci přečíst na jiných místech. Ale opakování je matka moudrosti a dobrý vtip se jen tak neomrzí, ač si přísloví tvrdí opak. Postupem k současnosti se slovenské a české dějiny prolínají, a tak se můžeme pokochat slovenskou verzí Zikmunda Lucemburského, respektive Zmikiho. Slovensky se nejslavnější oprásková postava jmenuje Žgimund, pro přátele Žigo. I slavná Zmikiho hláška je přeložena do slovenštiny. Objeví se tu i František Ferdinand D’Este, T. G. Masaryk nebo Kubiš s Gabčíkem. Všichni mají svoje poslovenštělá jména. 

Margaret Atwoodová: Alias Grace
Anotace z cbdb: Historický román Alias Grace je založen na skutečných událostech, vraždách Thomase Kinneara a Nancy Montgomeryové, z nichž byla obviněna mladičká služebná Grace Marksová a sluha James McDermott. Za mladou Grace, trpící ztrátou paměti, přijíždí do věznice po deseti letech mladý psychiatr Simon Jordan, aby se v ní pokusil vzkřísit pohřbené vzpomínky a zjistil, jestli zločin skutečně spáchala. Během dlouhých rozhovorů hledá cestu do její paměti skrz sny a dotazy na dětství strávené v Irsku, odkud se celá rodina přesunula do Kanady za lepším životem. Přes původně čistě profesionální zájem o Gracin případ se postupně zaplétá do jejího příběhu. Gracino vyprávění i Jordanovy životní peripetie se odehrávají v kulisách Kanady první poloviny 19. století. Propracovaný historický román patří mezi nejdůležitější a nejčtenější díla Margaret Atwoodové.
Knížky od Atwoodové mám moc ráda, píše o ženských hrdinkách velmi čtivě a jejich prostřednictvím zvládá kritizovat společenské nešvary. Přesně to se mi líbilo i na Alias Grace. Hlavní hrdinka stejně jako Služebnice z románu Příběh služebnice není výjimečně silná žena s vizí a vysokými morálními hodnotami, jak se obvykle od ženských hrdinek očekává. Chybující a nejistá Grace mi přirostla k srdci. Jako bonus tu je výborně vykreslen život v Kanadě 19. století. Bohužel pak dojde na psychologii a po scéně s hypnózou jsem ztratila s Grace kontakt. Najednou se děj začne valit kupředu a já začala pochybovat o věrohodnosti vypravěčů. Konec mě mírně zklamal. Bohužel z románu jsem rozpačitá a rozčarovaná. Velmi čtivý příběh, ale (ne)vysvětlení, jak to s Grace nakonec bylo, mě mrzelo. Moje osobní zklamání ale nic nemění na tom, že jde o velmi čtivou knihu a rozhodně se plánuji podívat na seriál, který měla Atwoodová pod dohledem a natočil ho Netflix.

V posledním týdnu před Vánoci se chystám přečíst Sedmkrát upadnout, osmkrát vstát. Možná mi stihne dorazit i Žena na tahu. No a co budu číst přímo o svátcích se dozvíte příští pondělí v posledním článku čtenářské výzvy.

You Might Also Like

4 Comments

  1. Já od Atwoodové ještě vůbec nic nečetla, ale budu to muset napravit. Ale začnu asi Příběhem služebnice. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je výborné předsevzetí do nového roku - přečíst si něco od Atwoodové :-D Příběh služebnice doporučujeme obě /togaf/

      Vymazat
  2. Olomouc je krásné město a i vánoční trhy tam stojí za to :) Stihla jsi toho přečíst dost, já se chystám teď mezi svátky :) tak přeji hezké vánoce a čtení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím další milovníci Olomouce ;-) Já zas mezi svátky nestíhám číst nic než svoji vánoční klasiku. /togaf/

      Vymazat

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz