togaf a její knihy (14. týden 2019)

13:07

Zpoždění mého článku způsobila rýma. Raději se nebudeme u  tohoto tématu zdržovat, ať vás nějak virtuálně nenakazím. Kvůli této hnusné usoplené indispozici se můj uplynutý týden skládal pouze z čajů, kapesníků a masti na odřený nos. Ale zase jsem měla spoustu času na knihy a seriály. Podívala jsem se na většinu dílů třetí sezóny britského seriálu Viktorie a začala sledovat třídílný seriál ČT Vodník, který úžasně pracuje s motivy Erbenovy předlohy. A také jsem poslouchala audioknihu o mém milovaném lordu Petrovi Wimseym. Tentokrát poslouchám moji nejoblíbenější knihu s lordem Petrem v hlavní roli, jmenuje se Podivné námluvy lorda Petra a Petr je v ní okouzlující.
Kromě audioknih a seriálů došlo i na klasické knihy. Poslední dobou mám hodně podrážděné oči z počítače, takže jsem trochu omezila i čtení. Přesto pár tipů mám:

Kamil Benášek, Daniel Mihálik: Hajzl
Anotace z cbdb: Hlavní postavou je HAJZL – pražský třicátník pracující v nadnárodní korporaci. „Yuppie“ tělem i duší. Potrpí si na kvalitu ve všem. Je to gurmán, který žije život plný večírků, alkoholu, drog a nezávazného sexu. Vše kolem něj funguje tak, jak si představuje a pokud je tomu jinak, nebojí se jít přes mrtvoly, aby to napravil. Rozhodně se nejedná o hrdinu, spíš naopak. Nebudete ho mít rádi, je to prostě HAJZL.
Mám ráda komiksy "mluvící hlavy". Tři, čtyři okénka s téměř totožným obrázkem a vtipným mikropříběhem. Celý komiks stojí právě na slovním vtipu a to mi vyhovuje. Hajz je místy krásně nekorektní, absurdní a šokující. Některé vtipy mi byly proti srsti a některé nebyly vtipné. Problém Hajzla je mj. ten, že se vyjadřuje k aktuálnímu dění, takže stripy z roku 2014 jsou už lehce vyšumělé. Ale i tak jsem se bavila a Hajzla a jeho svět budu sledovat.

Terry Deary: Zpropadené Skotsko
Anotace z cbdb: Kniha Zpropadené Skotsko byla prvním ze speciálních vydání edice Děsivé dějiny, která se věnují jediné zemi. Najdete v ní spoustu zajímavostí o ušlechtilých Skotech a jejich odhodlaném boji za nezávislost na Angličanech, který vedou už od temného středověku. Přečtěte si rovněž úžasné skutečnosti o dobrých panovnících i ukrutných kruťasech, protivných královnách i moudrých mudřenách. Dozvíte se také skutečnou pravdu o Williamu Wallacovi, alias Statečném srdci, a za odměnu se naučíte ještě pár nechutných skotských her.
Děsivé dějiny jsem na základce milovala. Jako dospělá protáčím oči u očividně dětských vtipů, ale stále oceňuji stručné a pochopitelné shrnutí dějin. O něco méně se vyžívám v drsných a krvavých detailech, ale zase jsem schopná vidět souvislosti. Chudáci Skotové to v historii neměli nejjednodušší, ale ve Zpropadeném Skotsku se tomu můžou alespoň zasmát. Dearyho přístup k historii se mi ale moc líbí, mě pro toto téma vyloženě nadchl a krátké tematické knížky s praštěnými obrázky, kvízy a hádankami mě bavily i jako dospělou. Asi se k některým dílům Děsivých dějin ještě vrátím.

Miloň Čepelka, Aleš Palán: Nedělňátko aneb s Cimrmanem v zádech
Anotace z cbdb (kráceno): Jako by mu nestačil smích, který s kolegy z Divadla Járy Cimrmana vyvolává u několika generací diváků. Miloň Čepelka (* 1936) přitom není jen hercem výrazných komických rolí. Je též spoluzakladatelem Divadla Járy Cimrmana a zároveň vůbec jediným člověkem, jenž hrál se Svěrákem a Smoljakem i v „konkurenčním“ Salonu Cimrman, který provozoval objevitel pojizerského génia Jiří Šebánek. Čepelka ovšem není jen tím, kdo rozdává smích, jeho záběr je mnohem širší. Kniha rozhovorů známého publicisty Aleše Palána s Miloněm Čepelkou není jen pohledem do zákulisí oblíbeného českého divadla, je pohledem za kulisy samotného Miloně Čepelky.
I já jsem se k této knize doslala přes slavného Cimrmana. Rozhovor je parádní a nejen proto, že se týká milovaného génia. Čepelka je sympatický a nesnaží se o humor za každou cenu. Překvapilo mě, jak široký umělecký záběr má. Nejen haiku, které mi svojí exotičností utkvěly v paměti, ale i povídky, básně a texty k dechovkám. Moc se mi líbilo, jak Miloň Čepelka mluví o svém soukromí, řekne dost, abyste se seznámili s jeho rodinou, ale nezachází příliš do podrobností, takže jim zároveň neruší soukromí. I o svých učitelích, spolužácích a přátelích mluví velmi otevřeně, a přitom taktně. Nebojí se ukázat i stinnou stránku oblíbeného divadla. Ne všichni herci jsou neustále ve vzájmené souhře a ne všichni si vždy dokonale rozumí. Čepelka to umí popsat pravdivě, lidsky a zároveň nikoho neuráží. Velmi příjemné čtení.

Přeji vám pevné zdraví a dobré knihy! Za týden na viděnou. 

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz