Nejznámější českoslovenští sérioví vrazi

7:00


Knih o české kriminalistice na našem trhu mnoho nenajdeme. Nevím, jestli je to tím, že o zločincích nikdo nechce číst, anebo takové knihy nechtějí nakladatelství vydávat. Já patřím spíš do skupiny, které tohle téma zajímá. Proto když jsem narazila na knihu Nejděsivější československé zločiny, musela jsem si knížku pořídit domů.
 
 
 


Asi to všechno začalo na univerzitě, když jsme mluvili o trestním právu a v doporučené literatuře jsme měli i knihu Jindřicha Francka Zločin a sex v českých dějinách. Ba ne, tohle začalo ještě dřív, když jsem při každé příležitosti sledovala v televizi Dobrodružství kriminalistiky. No v každém případě je to už nějaký čas, co mě tohle téma oslovilo. Nevidím sama sebe jako nějakého úchyláka, který se třese na to, až si zas v novinách počte, co se stalo. Spíš mě zajímá, co se v lidech pohne, že se změní v takové bestie. Nejvíc tedy vnímám ani ne tak průběh vraždy, ale to, jak vrazi o svých skutcích mluví. No a taky mě samozřejmě zajímá celý ten proces sbírání důkazů a usvědčování pachatelů – miluju filmové detektivky/thrillery.
 
Ať tak či tak, zaujala mě nedávno kniha Černá kniha českých bestiálních vrahů a chtěla jsem si ji přečíst. Po nějaké době, když jsem na knihu zapomněla, jsem courala po jistém knihkupectví a našla jsem tam knihu Nejděsivější československé zločiny. Doma tohle téma čteme oba, tak jsem o tom moc nepřemýšlela a knihu koupila. Jaké pak bylo mé překvapení, když jsem doma zjistila, že jde o nové vydání Černé knihy českých bestiálních vrahů! A tak jsem se na knihu rovnou vrhla, abych si mohla odškrtnout položku ze svého seznamu knih, které si chci přečíst.
Kniha obsahuje jedenáct případů, z nichž se většina odehrává ve druhé polovině dvacátého století, jen pár jich přesahuje do století jednadvacátého. Vše začíná kapitolou Pijavice, ve které jsem si vzpomněla na jeden z prvních dílů Majora Zemana, kam tenhle případ taky zapracovali. A pak už následují ti nejznámější sérioví vrazi: Mrázek, Hepnarová, Straka (spartakiádní vrah), Roubal a celá kniha končí manžely Stodolovými.
 
Případy jsou seřazeny chronologicky podle času, kdy se odehrály. V každé kapitole se dozvídáme o rodinném zázemí vraha, sledujeme jeho kroky během vraždění a následně jsme svědky jeho usvědčení a odsouzení. Všechny kapitoly jedou v tomhle rytmu a díky tomu je kniha velmi kompaktní a i zpětně se v jednotlivých kapitolách dobře orientuje.
Pokud jde o literaturu, kterou autor použil, jde většinou o novinové články z deníku Právo, takže žádná senzacechtivost, spíš jde o seriózní tisk. Samozřejmě na konci najdete v seznamu literatury i další knihy o českých vrazích. Co mě ale hodně (a to opravdu hodně, protože tam toho byla spousta) mrzí, je mizerná redakční práce. V knize je celá řada překlepů, přeházených slov a chyb. Někdy i v roce nebo ve jméně osoby a to pak vážně nepůsobí profesionálně.
 
Jaromír Slušný odvedl opravdu velmi pečlivou práci, co se výzkumu týče. Dal si záležet i na takových maličkostech typu, jakou zbraní kdo střílel nebo co kdo pil/jedl. Ač byly součástí knihy fotografie (vždy pár ke každé kapitole), myslím si, že jich klidně mohlo být i víc, takhle je to jen takové ilustrativní foto. Ale takový mám nakonec pocit z celé knihy – jako úvod do české kriminalistiky funguje tahle kniha skvěle a určitě se tu máte kam odrazit dál. K bližším prozkoumání pak rozhodně doporučuji sérii Viktorína Šulce, která v poslední době vychází v nakladatelství Epocha.
 
PS: Knížku Nejděsivější československé zločiny jsem si koupila v prodejně Levných knih za 89,-.
 

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz