Komiksové jevištní Drama

15:00

Právě prožívám nějaké komiksové období, což znamená, že teď asi budu blog zásobovat recenzemi na komiksy. Dneska se blíž podíváme na komiks Drama americké autorky Rainy Telgemeierové.
 
 
 
 
 



Jsem přesvědčená o tom, že pokud sledujete komiksovou scénu, tak jste nějaký její komiks už zahlédli v knihkupectví. Drama je totiž již čtvrtým komiksem, který u nás Raině vyšel. Na jejích komiksem je příjemný jak formát (jde o klasické knihy formátu A6, takže se vám skvěle vejdou jak do kabelky, tak do křesla nebo do postele), tak i témata, kterými se Raina zabývá.
Zatímco v Úsměvu se podíváme na zoubek Raině, které si při pádu vyrazí přední zuby, takže musí nosit rovnátka, aby se jí zuby srovnaly, v Dramatu sledujeme Callie a její práci na školním muzikálovém představení, které se má odehrát na konci školního roku. Jak Úsměv, tak Drama obsahují celou řadu autobiografických prvků, což autorka v závěru přiznává.
 
S Callie se setkáváme ve chvíli, kdy s kamarády Mattem a Gregem probírají nadcházející první schůzku divadelního týmu, na které se má rozhodnout, kdo bude mít při představení co na starosti. Callie se ujme scény a scénografie. Má v plánu pojmout to velkolepě včetně funkčního děla. Vzhledem k tomu, že Callie je v předposledním ročníku střední školy, život jí samozřejmě komplikujou kluci - ti, do kterých se Callie zamiluje, i ti, kteří se zamilují do ní. Komiks tak zobrazuje obyčejnou holku s úplně obyčejnými starostmi. Celý komiks je pojat jako divadelní hra o osmi dějstvích s přestávkou a intermezzem, což mu dodává divadelní punc.
Právě ta obyčejnost Callie a její láska k divadlu (divadelním kulisám/hrám/písničkám) se mi na Dramatu líbila. Callie není žádná namyšlená pipka, ale obyčejná smrtelnice, se kterou jste nejspíš sami chodili do školy. Právě tahle postava celému komiksu dominuje a vše vnímáme pohledem Callie. Kromě ní je tu ještě kostýmní výtvarnice (holka, co na představení obstarává kostýmy) Liz, která nezkazí žádnou legraci. Naopak trochu chaos jsem měla v klučičích postavách. Je jich tu totiž poměrně dost a špatně se mi od sebe poznávaly. Jasně, Matte má brýle, ale jinak mám pocit, že všichni měli krátké černé vlasy, což prostě - ač jde o barevný komiks - je trochu zlo. James/Jesse se mi pletli snad nejvíc. Jde o bráchy, takže mají i velmi podobný obličej a styl oblékání. Rozsekne se to až ve chvíli, kdy se o Jamesovi dozvíme jeho veliké tajemství, ale konec to zas trošinku zamotá.
 
Líbí se mi jednoduchá čistá kresba, která je pro autorku typická. Komiks na mě působí jako Čtyřlístek pro odrostlejší čtenáře, což myslím v tom dobrém smyslu slova. Jednotlivé postavy jsou zřetelné, scéna je většinou jasná, nesložitá a není problém se orientovat v tom, co se zrovna děje. Fajn jsou i bubliny s ocáskem, které jasně směřují do úst konkrétní postavě, takže i když v jednom okně mluví víc postav, neztrácíte se v textu. Sympatické mi bylo i využití citoslovcí typu "šusti" pro šustot nebo pro kašel "kašli, kašli". Je to maličko dětské, ale komiks si nehraje na to, že cílí na dospělé.
A tím se dostávám k cílovce a k tématu komiksu. Ač to vypadá, že půjde o divadlo, tak ve výsledku je divadlo spíš kulisou pro vztahy mezi jednotlivými postavy, kdy jde většinou o to, kdo s kým chodí a kdo má koho rád. Zároveň ale se tu objeví tematika coming outu jedné z postav, což je v komiksu pro starší děti fajn překvapení. Právě nabídnutí tohohle tématu naprosto srozumitelnou formou pro mě Drama pozvedlo o úroveň výš.
 
Drama je komiksem, který by se mi ve dvanácti nejspíš moc líbil. Je srozumitelný, nápaditý a vypráví o obyčejných dětech na jedné škole. Není tu nadpřirozeno, sex ani nadávky. Pro mě je to rozhodně příjemná změna a v rámci svého žánru je to komiks hodný vaší pozornosti.
Rozhodně jde o fajn počin a jsem ráda, že mám komiks doma. Většinou ho teď najdete ve výprodejích. Já jsem ten svůj kupovala za osmdesát korun v Academii.
 

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz