Křišťálově čistý product placement

8:07

O tom, že mladoboleslavská automobilka začala vydávat knihy, jsem se dozvěděla trochu se zpožděním. Nejsem totiž zrovna fanda do motorismu. A tak mi první kniha unikla. O druhou jsem si už napsala a byla překvapená. V té době mile, protože jsem od továrny na auta nic moc nečekala. Je to ale výborný nápad, jak neotřele informovat širokou veřejnost, co se v této společnosti děje a jaká místa nabízejí. Skutečně originální reklamní strategie. A Škodovka si vybrala i výborné české autory. První knihu napsal Petr Stančík, druhou František Kotleta a poslední je od Julie Novákové. Knihy vycházejí v série nazvané Backend Stories a v názvu mají vždy nějakou číslovku.
Třetí díl série od Julie Novákové se jmenuje 700 exabytů nesmrtelnosti. Jedná se o  futuristickou povídku, jejímiž hlavními hrdiny jsou počítačem vyvolané vzpomínky lidí a dva roboti. Ano, duchové a roboti. Příběh o tom, jak jeden ze zaměstnanců Škodovky vzpomíná na to, co se odehrálo na kongresu, a do toho se odkrývají reálie současnosti, je výborný. Popis život na Měsíci a boje robotích frakcí o to, zda lidi chránit a sloužit jim, nebo je zotročit a pobít je výborný.

Líbily se mi i odkazy na všechna možná technická udělátka a dobře napsané jsou i akční scény. Patrik Král byl zaměstnancem Škodovky, někdo mu unesl sestru a ten někdo chce za její propuštění tajné údaje z vesmírného programu mladoboleslavské automobilky. Ano, Škodovka spolupracuje na vesmírném programu. Patrikovi v jeho nesnadném rozhodování pomáhá kolegyně Roz. A samozřejmě nic není tak, jak se na první pohled zdá.

Kromě pátrání po sestře se tu odvíjí i příběh ze současnosti, kdy dva roboti sledují simulaci vzpomínek Patrika Krále a doufají, že naleznou počátek sporů mezi roboty.

Samotný povídka se mi moc líbila, problém jsem měla u té geniální marketingová strategie. Vadí mi totiž to nepokryté chvástání. Ve vysvětlujících rámečcích, které mají fantastický design informační oken, se kromě vysvětlení daného IT termínu pokaždé vyskytuje odkaz na ŠKODA AUTO. A ne jen tak ledajaký odkaz! Vždycky jde o samochválu „ŠKODA patří mezi automobilky s nejpokročilejšími simulacemi aerodynamických děj, crash testů, tepelné výměny v motoru,…“ (str. 19). K typicky české vlastnosti shazovat vlastní úspěchy to moc nesedí a ve mně se ten příznačný typický Čech bouří. I kdyby měla Škodovka pravdu, tohle je prostě moc okaté chvástání. Jako by nestačilo opěvování ŠKODY v samotném textu povídky. Navíc tyto vysvětlivky pod čarou (či v informačním okně) jsou zhola zbytečné. Každý lepší autor dokáže takovéto vysvětlující pasáže koherentně zapojit do děje. Jenže to by pak nešlo připojit doušku: „Chceš se dozvědět víc? Koukni na stáže a práci…“ (str. 77). Ano, jistě je to reklamní tisk, ale zároveň to silně ruší i kvalitní příběh.

Backend Stories jsou zajímavým a netradičním počinem na poli náboru zaměstnanců a reklamy. Pro fanoušky a zájemce o práci v technických oborech jde asi i o zajímavé představení oboru. Já jsem ale zůstala jen na poli literatury a tam ta reklama silně drhne.

A co vy? Čtete Backend Stories na internetu, nebo si necháváte poslat tištěnou knihu do schránky? Zaujala vás tato nová metoda náboru zaměstnanců? 

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz