Proč (ne)čtu knižní série

10:00

Harry Potter, Letopisy Narnie, Zaklínač...to jsou jedny z nejznámějších knižních (fantasy) sérií. Dovedete si představit, že by se po čtvrtém dílu J. K. Rowlingová rozhodla nepokračovat v psaní osudů mladého čaroděje? Že by po Krvi Elfů přestali překládat Sapkowského nejslavnější knihy? Dost strašidelná představa, že? A to je právě ten důvod, proč (už) nezačínám číst nedopsané resp. nedopřeložené série. 


Mám rozečtené dvě série, které se přestaly překládat. Obě jsou "bohužel" s fantasy tématikou, tudíž je pro mě opravdu vyloučené číst je v angličtině, což je jejich originální jazyk. I kdyby moje angličtina byla o pár úrovní výš, pořád bych si netroufla na knihu, která obsahuje vymyšlená slova. To je přece překladatelský oříšek par exellcence. 

První takováto neukončená série se označuje jako Kal a Niko Leandrosovi. Do češtiny bylo přeloženo pouze šest báječných dílů cynického Kala a jeho chladnokrevného milujícího bratra Nika. Bohužel na dotazy fanoušků nakladatelství Fantom Print, které vydávalo tuto sérii, odpovědělo, že další díly se překládat neplánují, neb na sebe nevydělají. Diskuze na tamních webových stránkách se trochu zvrtla v uraženou obhajobu Fantom Printu "kdybyste si knihy nestahovali, ale kupovali, nebyla by série prodělečná."



Druhou ránou pro mě byl konec série o Středě Další. Vyšly pouhopouhé dva díly, každý v jiném nakladatelství a každý, kdo si knihu přečetl, ji miluje. Proč nejsou vydána další pokračování je pro mě záhadou. Tato série je chytře napsané fantasy o tom, co by se mohlo stát, kdybychom mohli vstoupit přímo do příběhu knihy. To je přece mokrý sen všech knihomolů, no ne? Tak proč se ze Středy Další nestal bestseller nevím. Každopádně vám tímto doporučuji knihy Malér Eyrová a Ztracena v dobré knize (už ty názvy jsou přece geniální!).

Občas se ale začnu číst nedopsanou/ nedopřeloženou sérii. To když mám velkou jistotu, že se překládat nepřestane. Velká jistota = silná fanouškovská základna. Tak třeba českou fantasy perlu Kladivo na čaroděje jsem četla průběžně, stejně tak sérii o sadistickém vrahovi Dexterovi (díky populárnímu seriálu bylo nasnadě, že vyjde i všech 8 knih) nebo slavný manga komiks Death note. Tyto série mě nezklamaly a opravdu vyšly všechny díly a já si všechny poctivě přečetla. 

Obvykle ale počkám, až je série dopsána a dopřeložena a pak začne maraton. Jako právě teď se sérií Mycelium. Pěkně jsem si pár let počkala a nelituji. Knihy jsou tak komplikované - dějem i mimozemským náboženstvím, plus podivná jména, že bych měla opravdu problém číst další díl až po roce, kdy ho Vilma Kadlečková dopíše. Maraton jsme si dala i se sérií Milenium, původní trilogii Steiga Larsona jsem zhltla během pár dnů.

V současnosti mám rozečtené jen takové série, jejichž díly na sebe navazují pouze volně. Například sérii Dárce nebo sérii Vanesa Michael Munroeová či Akta Illuminae. A zatím mám i štěstí, že tyto volné série nakladatelé dále vydávají.

A co vy? Napálili jste se také u nějaké nedopsané/ nedopřeložené série?



You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz