togaf a její knihy

10:00

Dnes vám přináším svůj seznam přečtených, nedočtených a rozečtených knih netradičně ve čtvrtek. Obvyklý pondělní raport jsme nahradily našimi postřehy o Humbooku. A protože je Humbook festival pro mladé (tedy young adult), přečetla jsem dvě knihy pro mládež. Abych se dostala do té správné pubertální nálady. A měla jsem šťastnou ruku!




Jennifer L. Armentroutová: Seznam mrtvých
Anotace z cbdb: Ella se před pár měsíci rozešla se svým přítelem Gavinem. Na začátku nového školního roku se s kamarádkou Linds rozhodnou, že si poslední rok na střední škole užijí naplno. Ovšem cestou z večírku je Ella přepadena neznámým útočníkem a všechno se změní. Sedmnáctiletá studentka se ocitá v centru vyšetřování pokusu o vraždu, přesto se snaží vrátit do zaběhlých kolejí.
Ella nedokáže setřást pocit, že ji někdo sleduje. Když se začnou záhadně ztrácet její spolužačky a objevovat mrtvá těla, dívka začne podezírat i své nejbližší přátele, včetně pohledného trenéra sebeobrany Jensena. Navíc se zdá, že vraždy mají něco společného se starou nešťastnou událostí. V malém virginském městečku Ella náhle neví, komu může věřit
.
Young adult thriller je o něco lepší než young adult romance. Ale je tu pořád ten naivní aspekt dokonalého kluka. Ach jo, nikdo není dokonalý. Ani Jiří Krampol, ani náctiletý Američan. Hlavní hrdinka byla ale fajn holka, nechovala se jako typická zamilovaná kravka z románů pro mládež. Víte, co mě v knihách tohoto žánru odehrávajících se v USA fascinuje? Absence sexu a přístup knižních rodičů k sexuálnímu životu svých dětí. Souloží výhradně vedlejší postavy s pochybnou morálkou. Kdo má sex, je podezřelý. Nebo že by chtěli young adult autoři a autorky vychovávat své čtenářky? Nevím, ale jsem ráda, že nejsem americký teenager.



Becky Albertalli: Probuzení Simona Spiera
Anotace z cbdb: Šestnáctiletý Simon už nějakou dobu ví, že je gay, ale ještě není připravený sdělit to okolnímu světu. Jedinou výjimkou je tajemný Blue, se kterým si Simon už několik měsíců vyměňuje e-maily a jejich vzájemné pouto sílí. Jenže pak citlivá korespondence padne do nesprávných rukou a Simon se stane obětí vydírání: buď udělá, co se po něm chce, i když se mu to příčí, nebo riskuje, že si tajné e-maily přečte celá škola. V sázce je však ještě mnohem víc – plachého Bluea by nechtěná publicita mohla vyděsit a Simon už by nikdy nezjistil, kdo Blue ve skutečnosti je…
Simon je velký sympaťák, extrovert, který má ke všemu co říct. A taky má bezvadný hudební vkus. Opět jsem narazila na knížku, která mi obohatila playlist, tentokrát to je Elliot Smith a ještě mám v hledáčku youtube pár dalších kapel, které Simon poslouchá. Naposledy se mi něco podobného stalo s knihou Ten, kdo stojí v koutě. Simon je gay, a i když má skvělé rodiče a neméně skvěle praštěné sestry, tají svoji orientaci přede všemi. Důvody, proč to dělá, jsou ryze pubertální a naprosto uvěřitelné. To je hlavní kouzlo této knihy. Teenageři Simonovi rozumí, protože přesně tahle se občas taky cítí a dospělí (mezi které se řadím i já) mají Simona rádi, protože přesně takhle se cítili před xxx lety. Simon a jeho flirtování po mailu s klukem, který se mu líbí, je prostě kouzelné a sladké. Vážně to ve mně probudilo vzpomínky a četla jsem s melancholickým úsměvem na rtech. Zamilovaná young adult má svá pravidla a ani kniha Probuzení Simona Spiera je neporušuje, ale variuje je milým způsobem.

Chuck Palahniuk: Návnada
Anotace z cbdb: Povídky Chucka Palahniuka doprovozené ilustracemi proslulých komiksových autorů, které si můžete sami vybarvit. Ideální omalovánka pro dospělé! Světově proslulý romanopisec a povídkář Chuck Palahniuk (Klub rváčů, Program pro přeživší, Ukolébavka a mnoho dalších) udivuje a překvapuje, kudy chodí - a tentokrát vytvořil skvělou knihu omalovánek pro dospělé. Sám napsal osm povídek a ty ilustrovalo osm vynikajících výtvarníků známých (nejen) z komiksu.
Chuck Palahniuk opět vydal povídkovou knihu. Opět je to dobrá kniha. Mám prostě pro tohoto pošuka slabost. A pošuk - to Chuck opravdu je. Jak jinak nazvat spisovatele, který má povídku o hovně. Doslova o hovnech. To si žádá vysvětlení, že? Tak tedy: jedna z povídek vypráví o slavné herečce s dívčím roztomilým kukučem jménem Reese (muhehe, kdo to asi může být), které se stane nemilá věc. Nějaký stalker fotí a dává na internet fotky jejích výkalů. A teamReese tuto situaci musí řešit. Rozuzlení si přečtěte sami. Kniha Návnada má jednu velkou inovaci. Je to kniha a napůl omalovánky. K povídkám několik ilustrátorů přidalo černobílé obrázky, které si čtenáři mají sami vybarvit. I já jsem si (zatím jen jeden) obrázek vybarvila. Pomáhala mi hous.enka. Myslela jsem, že to já budu mít větší problém kreslit do knihy, ale opak byl pravdou. Hous.enka, ač si sem tam do knížky udělá nějakou tu čáru tužkou, měla nepříjemné pocity z pastelek (a viditelně jí nepomohlo, že jsem ji nutila vybarvit řeku odstíny červené), za to já jsem si vybarvovala klidně jako v dětství. Na knize totiž výslovně stojí, že si čtenář má knihu vybarvit sám. Takže jsem neporušovala žádné pravidlo. Pravidla ty já mám ráda.

NEDOČTENÉ
Dobu strávenou s druhým dílem Korespondence V+W už pomalu můžu počítat na roky. Ale teď není čas dočítat resty! Všimli jste si, jak je současná knižní produkce nabitá skvělými knihami? Takže ani nemám černé svědomí. Trochu jsem si početla v Další dálniční atrakci, ale jen pár kapitol na zlepšení nálady. A už jsem téměř u konce "komiksu" Kronika bolševismu. Proč ty uvozovky? On to je komiks jen z 50 %, druhá polovina je populárně naučný text.

Audiokniha
Ladislav Zibura: 40 dní pěšky do Jeruzaléma
Humbook a rozhovor s mým oblíbeným monarchou (princ Ládík) mě navnadil nejen na jeho listopadovou přednášku, na kterou se chystáme, ale i na audioknížku jeho prvního literárního počinu. Ladislav ji sám namluvil, tak se těším na pár hodin kvalitní zábavy.

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz