Dočteno podle hous.enky (45. týden 2019)

12:00

První listopadový týden je za námi. V sobotu jsme pálili svíčky za zemřelé a po celý týden jsme topili v kamnech, protože byla zima jako... jako v listopadu. Začínám nesnášet ty krátké dny a děsí mě, že to jsme teprv na začátku zimy.










Ale naštěstí jsou věci, které mě udělají šťastnou. Jako například dobré jídlo a pití, skvělá kniha nebo když vidím něco, co se mi líbí. A přesně takové je květinářství v Anglické ulici na Vinohradech. Je totiž jednorožčí!!

Nebyla jsem uvnitř, takže vám nepodám přesný report (naše kroky vedly dál... do Candy storu, muhehe), ale na první pohled jsem se do tohohle květinářství zamilovala. Perfektní nápad a krásné pojetí. A přitom to není nic přehnaného. Nebo teda aspoň já v tom nevidím nic nabubřelého.

Kromě toho mě zaujal projekt propojení hlavního nádraží a Žižkova.

Nevím, do jaké míry je to tu čitelné, ale z severního přístupu k nástupištím byste se časem měli dostat až na Žižkov. Je to podle mě hodně ambiciózní nápad, ale vlastně se mi to hodně líbí. Je možné, že by jen otevřely nějaké nové tunely? Anebo fakt pod Vítkovem kopou novou cestu? Každopádně tohle pak rozhodně musím vidět!

A k tomu, abych to viděla, jsem si tenhle týden koupila nové brýle. Jupíjej joooo! Miluju i nesnáším nákupy nových brýlí. Beru to hrozně vážně a potřebuju vyzkoušet nejrůznější typy obrub, abych si opravdu byla jistá. Přece jen je mám pak na nose dvanáct hodin denně, takže mi fakt musej sednout. No a vybrala jsem. Zase jsou jiné, než jaké mám doma, a už se na ně těším. A taky se těším, až k nim budu vymýšlet oblečení a make-up, protože jsou poměrně výrazné. Zase ze mě bude na chvíli nový člověk.

No a taky jsem v tomto týdnu podcenila možnosti říčanské pekárny... Otevřeli novou, krásnou, naproti Fialce u nádraží, ale když jsem tam ve středu přišla, už měly jen prázdné regály. A tak jsem doma pekla domácí housky.

Pekla jsem ze špaldové pernerky a byly boží. Moc často je nepeču, protože jsou dobré jen ten den a rychle stárnou. Mám je spojené se Silvestrem, kdy je mamka pekla místo chlebíčkové veky. Jsou výborné a vlastně skoro vždycky se snědí hned. Z pěti housek, které jsem pekla, zbyla jen jedna. A protože jsem objevila na mrazáku ještě chlebovou mouku (tyhle spešl mouky mám v mrazáku, protože ve sklenicích mám jen obyčejnou hladkou, hrubou a polohrubou), takže se o víkendu pustím ještě do pečení chleba. 
Sice mě ta mánie kolem domácího pečení už dávno opustila, ale občas se ke mně jako stará známá vrátí a zůstane na pár dnů. No a v neděli mě čeká první várka svatomartinských rohlíčků, na které mám recept do togaf. Jop, jakmile se ochladí, vrážím ruce do mouky. To jsem celá já. Navíc když je to doma pečené, tak se po tom určitě netloustne. Že jo.


Dočteno

Bianca Bellová: Mona

Anotace z cbdb: Po mezinárodním úspěchu knihy Jezero vychází nový román Bianky Bellové.
Ona je zdravotní sestra, on skoro ještě dítě. Setkávají se na troskách svých životů, na troskách starého světa, na troskách jedné nemocnice, do níž jako všudypřítomné šlahouny plevelných popínavek proniká svět nový. Lepší asi nebude. Ale co když třeba ano? Anebo… co když je možné zmizet? Uniknout před palbou, která neúnavně kropí rozpálenou zemi kolem, před všemi těmi pravidly, jak se má chovat žena a jak muž, před vzpomínkami, před sebou samým… Stejně jako v proslaveném románu Jezero (Magnesia Litera — Kniha roku a Cena Evropské unie za literaturu) i v Moně vykresluje Bianca Bellová mistrovským způsobem tíživou a naléhavou atmosféru chvíle, kdy se člověk musí rozhodnout.

Zatímco první romány Biancy Bellové mě nijak zvlášť nenadchly, protože mi přišlo, že nepřichází s ničím novým, od vydání Jezera jsem z autorčiných románů nadšená. Myslím tím tedy Jezero i Monu. Prý mají oba jisté společné znaky, ale já je vidím spíš jako jakýsi přírodní úkaz na české literární scéně - oba jsou naprosto jiné než ostatní česká beletrie a nabízejí čtenářům mnohovrstevnaté čtení. A to opravdu nemám ráda metafory v próze.
Mona je zdravotní sestra, Adam je voják - jejich osudy se prolnou, když jednoho dne Adama přivezou s otravou krve do nemocnice, kde Mona pracuje. Venku zuří válka, ale těch dvou jako bych se netýkala. Jako by se tu zastavil čas a oba hrdiny obklopilo bezčasí. Mona je Adamem přitahována a Adam se upne na Moninu přítomnost. Právě vzájemná přítomnost je nutí rekapitulovat své dosavadní životy a snad je i nějak balancovat. Jsou šťastní? Odkud a kam vlastně směřují?
Někteří čtenáři Moně vyčítají exotiku a neukotvenost v prostoru a čase. Mě ale přesně tahle kombinace fascinuje, protože i přes tuhle nekonkrétnost se mi Mona zdá naprosto konkrétní. Mám z ní pocit jako při čtení Proustova ztraceného času, kde Proust píše o ochutnávání madlenky. Tady je to vůně a chuť makronek, které má Mona spojené s bezstarostným mládím a zejména pak svobodou. Zároveň jsem chvílemi měla pocit, jako bych se ocitla v íránských časech Marjane Satrapi a jejího Persepolisu - ženy jsou tu nucené nosit vlasy schované pod šátky a jejich vůle je všem naprosto ukradená. Jedna z nejsilnějších scén celého románu pro mě byla ta, kde malou Monu zradily ostatní ženy z babiččina společenství. Měla jsem chuť řvát, Monu obejmout a odvést do bezpečného světa.
Jsem zvědavá, s čím přijde Bianca Bellová do třetice.


Martin Selner: Autismus & Chardonnay 2

Anotace z cbdb: "Díky autismu nejste zákonitě ani sexy, ani geniální matematik, to je jen klišé z filmů,“ vysvětloval Martin Selner ve své prvotině Autismus & Chardonnay. Nyní pokračuje třeba tím, co vás autismus dovede naučit. „Začal jsem si uvědomovat, že co se zdá být snazší, nemusí být zároveň správné.
Někdy je ve světě autismu prostě správné rajčata ze salátu vyndat, až když je salát hotový, než je tam vůbec nedávat.“ Selner píše s ironií a nadsázkou sobě vlastními, neutápí své příběhy v patosu, přesto život s autismem nijak nezlehčuje a uvědomuje si jeho tíhu. Někdy ji dovede vyléčit víno a Jesenka v akci, hlavní však je nezavírat oči před jinakostí a nebát se říkat si o pomoc.
Pozdní sběr tak v tom nejlepším navazuje na předchozí Autismus & Chardonnay. 

Dvojka volně navazuje na první díl Autismu a Chardonnay, kde Martin Selner popisuje svou práci. Což by byla poměrně nuda, kdyby třeba prodával boty, ale Martin pracuje v denním stacionáři, kde tráví své všední dny několik autistů. Ukazuje se totiž, že k autismu občas nic jiného tak dobře nesedí jako sklenka (nebo tři) dobrého vína. A ještě je tu ta jesenka...
Ve druhém dílu tak autor napsal opět několik třístránkových úvah s popisem každodenního života s autisty ve stacionáři, kde sám pracuje. Nahlédneme nejen do kuchyně, ale i do dětských pokojíčků, na hřiště a dokonce se s Martinovými dětmi vydáme i na výlet třeba na Náplavku. Autismu není třeba se bát a vlastně v každém z nás je kus autisty.
Martinu Selnerovi se daří otevírat dveře autismu, před kterým lidé obvykle zavírají oči. Pokud na ulici uvidíte autistu, nejspíš se na něj nikdo nedívá, ale všichni na něj zírají. Martin to ví a nebojí se napsat, jak trapně se občas chováme. 


Právě čtu

Dočítám Dívku s tetováním na zádech a teď nevím, jestli mám Amy Schumer ráda, nebo ji považuju za úplnou blbku. Asi si to ujasním až při psaní článku o téhle knize, který bude zařazen do série O čem se nemluví. Dál mám na nočním stolku ilustrované vydání Harryho Pottera (aaaaaach, tu knihu miluju od prvního pohledu na obálku) a v batohu se mnou denně cestuje Agathe, novela o stárnoucím psychiatrovi, který se chystá do důchodu, když v tom mu do života vtrhne nová pacientka: Agathe. Ale o tom všem zase až v příštím článku, který tu najdete přesně za sedm dnů.

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz