Vánoční povídky Terryho Pratchetta

7:00

Terry Pratchett: Falešný plnovous vánočního dědečka

Letošní rok bychom na blogu rády přidávaly víc recenzí. Tady je první letošní hous.enčina recenze.

Terry Pratchett je známý jako autor série Zeměplocha. Kromě Zeměplochy napsal i několik knih, které se sérií nemají nic společného, a právě takové knihy zkouším čas od času číst, abych zjistila, jestli už nastal čas, abych se pustila do Zeměplochy. Po dočtení Falešného plnovousu vánočního dědečka musím říct, že ten správný čas ještě nepřišel.

Nakladatelství Talpress vydává sérii Pratchettových povídkových knih, která se jmenuje Fantasticky zábavný Terry Pratchett. Vánoční kniha, která mě zaujala svou vánoční tematikou, protože já miluju knihy o Vánocích, je jednou ze tří knih, které série obsahuje. Kromě ní je to ještě povídkový soubor Draci na hradě Ruinově a Ježibabin vysavač.

Falešný plnovous vánočního dědečka obsahuje jedenáct kraťoučkých povídek. Některé vyprávějí o Santa Clausovi, o kterém Pratchett mluví jako o vánočním dědečkovi, jiné zachycují život v Postužinově, kde žijí opravdu zvláštní postavičky. A tak se dozvíme, jak to dopadlo, když v Postružinově vařili vánoční pudink, nebo co se stalo, když celé městečko zasypaly sněhové závěje. Ač podle popisu by se mi určitě líbily víc příhody z Postružinova, byla jsem jimi trochu zklamaná. Pointa mi přišla slabá a humor mi přišel spíše dětský (sněžný muž na vodítku).

Zato vyprávění o vánočním dědečkovi se mi líbilo. Hned ta první povídka, která je vlastně jen mailovou komunikací mezi personálním manažerem, ředitelkou obchodního domu a vedoucím oddělení hraček, kam pan Vánoce – takové je občanské jméno vánočního dědečka – přišel na předvánoční brigádu, je výborná. Nejlepší je pak povídka poslední, kde si vánoční dědeček hledá tak říkajíc mimosézonní práci, aby přispěl do rodinného rozpočtu. Že to nebude úplně jednoduché, je předem jasné. A tady musím říct, že se autorovi výborně povedla pointa s kariérním poradcem.

Ve výsledku je to tedy taková tříhvězdičková knížka. Něco tu funguje spolehlivě, z části jsem rozpačitá. Kniha má poměrně povedenou obálku – moc se mi líbí ty měkčené tlusté desky a odstín zelené. Ano, asi to bude tím, že to ve mně (pochopitelně) evokuje vánoční náladu. I ilustrace na deskách fungují. Ale je to asi tím, že jsou barevné, protože ten samý ilustrátor se ujal všech kreseb v knize a tam musím říct, že už to tak dobře nefunguje. Občas nevíte, na co vlastně koukáte. Působí to trochu karikaturisticky a to se mi na knížka o Vánocích moc nelíbí.

Falešný plnovous vánočního dědečka je zvláštní knížkou, ale možná je to tím, že mi Pratchett zkrátka nesedí. Naše další setkání se tedy opět odkládá na neurčito. Není to ani knížka, ke které bych se časem chtěla vrátit, protože by ve mně vzbuzovala pozitivní emoce. Což je pro můj osobní pocit z knihy zkrátka trochu špatně.

Pokud ale ve svém okolí máte někoho, kdo miluje Zeměplochu, mohla by tahle knížka fajn dárkem.

You Might Also Like