Dočteno podle hous.enky (51. - 52. týden) - 1. část

10:00

Po delší odmlce se hlásím s novým článkem. Přes Vánoce jsem nezapínala počítač, a protože moje Vánoce začínaly odstartovaním dovolené 15. prosince, trvaly opravdu krásných čtrnáct dnů. A já jsem odpočívala. A četla. Možná jsem víc četla, než odpočívala. A v dnešním článku uvidíte, že moje Vánoce probíhaly v knižním rázu.


Protože jsem nakonec během prázdnin dočetla deset knih, rozhodla jsem se článek rozdělit do dvou částí. Dnes začneme první pěticí. A nebudeme chodit kolem horké kaše a začneme hned zostra.

Lucie Lomová: Na odstřel

Anotace z cbdb: Komiksová detektivka z divadelního prostředí, kde není nouze o podezřelé. Na tuhle premiéru komisař Oulibský hned tak nezapomene. Jeden z herců umírá na jevišti a brzy je jasné, že to byla vražda. Detektiv se pouští na těžkou cestu bludištěm otazníků. Jak se vyznat ve složité síti vztahů v zákulisí? Snad mu v tom pomůže jeho statečná žena, divadelní kritička Dita…
Komiksy mám ráda. Českých komiksů jsem tolik nečetla a komiksů s detektivní zápletkou neznám mnoho. Kromě komiksových detektivek Agathy Christie asi žádné. Komiks Lucie Lomové vypráví o vraždě v divadle, kde každý zúčastněný měl motiv oběť zavraždit. Naštěstí je tu důvtipný detektiv a jeho ještě o trochu rýpavější manželka Dita, která kdysi pracovala jako divadelní kritička...
Komiks mi na první pohled připomněl Aloise Nebela, což byl důvod, proč jsem po něm sáhla. Kresba Lucie Lomové je precizní a čistá. Detektivka funguje a při čtení máte pocit, jako byste sledovali film. Rozuzlení není nijak komplikované, přesto jsem vraha neuhádla. Jeho motivace byla jasná, žádné Černé lekníny. Pokud máte rádi detektivky, klidně po komiksu sáhněte. Pokud ale jako já detektivkám až tolik neholdujete, možná vás komiks Na odstřel do kolen nedostane. Oceňuji ale odvahu jít do nového tématu v zaprděném českém prostředí, které si na komiksy zvyká jen velmi pozvolna.

Margaret Atwoodová: Alias Grace

Anotace z cbdb: Historický román Alias Grace je založen na skutečných událostech, vraždách Thomase Kinneara a Nancy Montgomeryové, z nichž byla obviněna mladičká služebná Grace Marksová a sluha James McDermott. Za mladou Grace, trpící ztrátou paměti, přijíždí do věznice po deseti letech mladý psychiatr Simon Jordan, aby se v ní pokusil vzkřísit pohřbené vzpomínky a zjistil, jestli zločin skutečně spáchala. Během dlouhých rozhovorů hledá cestu do její paměti skrz sny a dotazy na dětství strávené v Irsku, odkud se celá rodina přesunula do Kanady za lepším životem. Přes původně čistě profesionální zájem o Gracin případ se postupně zaplétá do jejího příběhu. Gracino vyprávění i Jordanovy životní peripetie se odehrávají v kulisách Kanady první poloviny 19. století. Propracovaný historický román patří mezi nejdůležitější a nejčtenější díla Margaret Atwoodové – v roce 2017 podle něj natočila společnost Netflix oceňovaný televizní seriál.
S Grace jsem bojovala měsíc. Strašně dlouho mi trvalo se do románu začíst. A přitom jakmile Grace začala svůj příběh vyprávět, čtení mě chytlo. Nejvíc se mi líbily popisy každodenního života lidí z různých vrstev společnosti - ať už šlo o chudou služtičku Grace, o doktora Jordana nebo pracháče Kinneara. Atwoodová si všímá detailů a čtenářům nedává nic zadarmo. Celou dobu si domýšlíte, jestli Grace opravdu vraždila a co se vlastně tehdy v domě Thomase Kinneara stalo. Výsledek je, tak jak jsme u Atwoodové zvyklí, poměrně nejistý.
Svým pojetím román připomíná Zázrak Emmy Donoghue. Mění se jen kulisy, ale i v Irsku Emmy Donoghue jsme svědky podivné události, kterou je třeba pořádně prošetřit.
Na Atwoodové se mi líbí, jak pracovala s historickými dokumenty, které dokázala v knize propojit do souvislého celku a její román je přesvědčivý svou nepřesvědčivostí. Pokud se vám líbil Příběh služebnice, je Alias Grace přesně pro vás.

Petr Horáček: Husa Líza a vánoční hvězda

Anotace z cbdb: Když husa Líza zjistí, že na vánočním stromě chybí hvězda, vydá se na dlouhou cestu, aby z oblohy uloupla jednu zářící hvězdu. Je jí jedno, jak dlouhé bude její putování, ona se nevzdá! A na konci knížky čeká na ni i na její kamarády ze statku překvapení. Petr Horáček je výtvarník a autor velmi úspěšné série dětských knih (zatím jich vyšlo pětadvacet a na dalších pracuje). Jeho knihy byly přeloženy do několika jazyků, kniha A new house for mouse byla v Holandsku (po překladu) zvolena nejlepší dětskou knihou roku 2006. Kniha Silly Suzy Goose získala v USA několik prestižních knižních ocenění. Žije a pracuje ve Velké Británii, kam se přestěhoval po studiích.
Roztomilý příběh o naivní huse Líze, která se rozhodne z nebe sundat hvězdu, aby jí mohla ozdobit vánoční stromeček, se mi líbil. Dějová linka byla jednoduchá, velmi srozumitelná i pro malé děti, a moc se mi líbily autorovy ilustrace. V obrázcích prosvítá kresba tužkou a je to zase trochu jiné, než jaké jsou ostatní dětské knížky. Taková vánoční jednohubka.

Lenka Rožnovská: Zachráněné Vánoce

Anotace z cbdb: Malý František se na Štědrý den vydá pro betlémské světlo. Cestou potká pana Dobrejšku, kterému někdo ukradl kytici, kterou chtěl věnovat svojí ženě. Františka hned napadne, jak by mohl panu Dobrejškovi pomoct, aby starý pán neztratil o Vánocích víru v dobré lidi… A protože jsou Vánoce, určitě všechno dobře dopadne!
A moje druhá vánoční jednohubka. Tentokrát o malém klukovi Františkovi, který se pokusí zachránit Vánoce.
František je klučina, který cestou z kostela, kam byl vyslán pro betlémské světlo, potká smutného starého pana Dobrejšku a rozhodne se, že starému pánovi Vánoce rozsvítí po svém. Vše samozřejmě dobře dopadne a na svět tak přišla další vánoční knížka s krásným poselstvím.
Moc se mi nelíbily ilustrace, které mi místy přišly poněkud tmavé a melancholické. František se na většině obrázků tváří zadumaně, zachmuřeně nebo křičí. Škoda, protože jinak mám vánoční knížky o českých dětech moc ráda.

 

Dr. Seuss: Jak Grinch ukradl Vánoce

Anotace z cbdb: Jak Grinch ukradl Vánoce je ta nejhorší potvora, jakou jste kdy viděli. Má srdce tvrdé jako kámen, nesnáší Vánoce a celý advent. Když ale stvoří ohavný plán ukrást Vánoce, čeká ho velké překvapení!
Tento klasický vánoční příběh s vtipnými verši, nádhernými ilustracemi a tím pravým poselstvím Vánoc se nestal populárním jen tak pro nic za nic!
O letošních Vánocích jsem našla druhou knížku, kterou teď každý rok touhle dobou budu číst. K Burtonově Můře noční, předvánoční se přidal Grinch.
Grinch bydlí v Kdovíkově a mám dost všech těch veselých Kdovíků, kteří se těší na Vánoce. Rozhodne se, že jim jejich Vánoce zkazí a ukradne jim stromky, dárky i cukroví. A jak mu to Kdovíci vrátí? Zabijí ho a snědí? Ale kdeže, vždyť Vánoce přece nemůže nikdo jen tak ukrást.
Úvodní zápletka mi trochu připomíná Jacka Skelingtona z Burtonovy Noční můry, kterou mám moc ráda. Grinch rýmuje vypadá jak stejně ďábelský Jack. Červeno-bílé ilustrace nejsou tak podařené jako ty Burtonovy, ale naštěstí to vyvažuje postava Grinche. Nikdy jsem neviděla filmové zpracování téhle knihy a pravděpodobně ho ani neuvidím, protože nemám ráda Jima Carreyho. Ale knížka je skvělá a pro odrostlé děti se jako vánoční dárek perfektně hodí. Pro menší děti mi Grinch přijde poměrně zlý a agresivní. Pro mě tedy naprosto ideální četba.
To je tedy první pětice. Pokračování mého Dočtena najdete v druhé části mého článku.

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz