togaf a její knihy (43. týden)

13:06

Hned v úvodu se omlouvám za zpoždění, ale mám výbornou výmluvu! Martinus spustil svoji knižní šifru a já prostě musela luštit. Ale přece jen jsem si našla čas, abych vás v rychlosti seznámila se svým aktuálním čtenářským životem. A taky jsem nasávala atmosféru oslav republiky a připravovala se na Halloween. Já vím, české Dušičky jsou nejlepší a k čemu nám jsou importované svátky a ... ale no tááák. Horory jsou ty nejlepší filmy na sychravý podzim, dýně mají super barvu a je z nich výborná polévka a konečně taková koleda, tedy žebrání o čokoládu, je vlastně skoro česká; něco jako Velikonoce a tentokrát i pro holky! Takže jsem zašla do hororbaru naladit se na Halloween a nad vínem jsem se nenápadně dívala, zda ty figuríny nepohnuly rukou, očima nebo motorovou pilou držící nad hlavou. Ale také jsem četla né, že ne. Trochu upravuji svůj průměr dvou knih za týden, tentokrát mám jen jednu. Druhou snad dočtu dneska.


Liv Strömquistová: Ovoce poznání

Anotace z cbdb: Žádná jiná část lidského těla nevzbuzuje po staletí tolik vášní jako to, čemu se říká „ženský pohlavní orgán“. Co to vlastně je? A proč máme právě k němu tak extrémně problematický, vyhraněný, láskyplný i nenávistný vztah? Švédská autorka dráždivých komiksů Liv Strömquistová přivádí na scénu ženy doby kamenné, staré Řeky, Sigmunda Freuda, Šípkovou Růženku, vynálezce kukuřičných lupínků, hinduistické bohyně, rappery, zdravovědné příručky i Kateřinu Janouchovou a vytváří impozantní portrét orgánu, který malíř Gustave Coubert nazval Původem světa. Z této jediné učebnice biologie, kterou si skutečně musíte přečíst, se dozvíte nejen o tajemství ženského orgasmu a menstruačních mýtech, ale třeba také to, proč si Marie Bonapartová nechala operativně upravit klitoris nebo proč je na měděné destičce, kterou lidstvo vyslalo do vesmíru, ženské přirození cenzurováno.
Ožehavá partie těla, které se říká ženský pohlavní orgán, je téma, o kterém se moc nemluví, ale skvěle se o něm čte. Ehm, v komiksu Liv Strömquist! Liv vtipná, občas až černohumorně, vytahuje na světlo tabuizovaná témata a díky její střízlivé optice se čtenář ptá, proč je zrovna ženský pohlavní orgán takové tabu? Proč na obrázku pro mimozemšťany může být obrázek nahého muže, ale obrázek ženy je od pasu dolů bezpohlavní? Hodně se mi líbil historický vývoj pohledu na ženy a jejich sexualitu. Liv ukazuje pokrytectví, kterého se dopouštěla celá společnost ve jménu Boha a později ve jménu vědy. Ať už Liv píše o jakémkoli zákoutí ženského těla, je u toho vtipná. Právě humor je to, co z knihy Ovoce poznání dělá výbornou knihu!

Karel Čapek: Hovory s TGM
Anotace z cbdb: Mimořádně ceněné dílo Karla Čapka vznikalo v letech 1928-36 na základě rozhovorů s prvním česko-slovenským prezidentem T. G. Masarykem. Spis vypovídá o prezidentově životě od dětství po jeho vstup do vysoké politiky. Seznámíme se s jeho pohledem na svět, s jeho ideály demokracie a humanismu a jeho politickými, náboženskými a filozofickými názory.
Začetla jsem se do výborných Hovorů s TGM, teda výborná byla první půlka, druhá je na mě příliš filozofická. Připadám si u ní jako blb, ti dva si tam notují o různých -ismech, přístupech k vědění a poznání a já jsem místy dost mimo. Ale první část je vzpomínání na život a rozpravy o něm, to se mi líbilo hodně. Masarykovy názory s těmi mými dost souzní, takže jsem si lebedila, že když i velký TGM má na humanitní vzdělání stejný názor jako já, tak na tom něco bude! Bude na tom pravda! Tak a všichni inženýři si povinně přečtou Hovory s TGM! Další myšlenkový okruh, u kterého jsem předla blahem, je "ženská otázka". Tak pokrokové a vlastně moderní názory od člověka, který se narodil v polovině 19. století, bych nečekala. Navíc v Masarykově projevu není patrná blahosklonnost, která se často objevuje u mužů jeho generace, kteří jsou feministy. Naprosto nechápe, proč by žena neměla být stejně inteligentní jako muž. Proč by neměla studovat či pracovat jako lékařka, a zároveň je naprosto přirozené, že je to ona, kdo vychovává děti a dře jako ošetřovatelka. S tímto tématem souvisí i další moje rozněžnění nad TGM - moc hezky píše o své Miss Garrigue. Ne romanticky něžně nebo zamilovaně, ale s úctou, obdivem a respektem. Ano, nebudu to dál tajit, mám našeho prvního prezidenta moc ráda. Takže dočtu i část knihy plnou filozofie. 

Hezký Halloween, Dušičky i Památku zesnulých. Zavzpomínejte na své mrtvé předky/přátelé či známé jak sami uznáte za vhodné.

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz