Islámský stát Francie

8:16

Recenze audioknihy Michel Houellebecq: Podvolení

Anotace z cbdb: Známý provokatér Michel Houellebecq napsal román o tom, jak se z Francie stane islámský stát. Příběh se odehrává roku 2022, kdy politické strany ve volbách raději podpoří fiktivního kandidáta strany zvané Muslimské bratrství, aby se prezidentkou nestala šéfka extrémně pravicové Národní fronty Marine Le Penová. Autor uvedl, že „urychluje historii“. Jeho kontroverzní románová fikce vzbudila nebývalou pozornost a kniha se v mnoha zemích stala absolutním bestsellerem.

Tuto knihu mám při druhém čtení, resp. poslechu ještě raději. Hlavní hrdina je takový nemastný neslaný ňouma, takže nijak nezastiňuje politické téma knihy. Převzetí moci ve Francii muslimským prezidentem je popsáno velmi věrohodně. A moje oblíbené části jsou ty, kde Francoise diskutuje s nějakým politickým odborníkem. To, jak se mění země s muslimským vůdcem v čele, je nenápadné a uvěřitelné. Např. na vysoké školy není zakázán přístup ženám. ALE: Sorbona se stává soukromou univerzitou. Soukromou muslimskou univerzitou financovanou ze Saudské Arábie, takže na ni mohou být přijaty jen muslimky. Na veřejné vysoké školy přijmou i nemuslimky, ale tyto školy mají mizerou úroveň. Nebo: ženy mohou pracovat, ALE v tom případě přijdou o veškerou finanční podporu od státu. Není zakázáno si kupovat minisukně, ale z obchodních center zmizí obchody nabízející toto zboží. A tak by se dalo pokračovat.

Román Podvolení je hodně promyšlený. Kromě politických diskuzí je v něm i hodně diskuzí literárních a náboženských. A já si užívala každou větu z něj. Zajímavý je i závěr. Celá kniha je vyprávěna ich formou v přítomném čase. Jen závěr je napsán v čase budoucím. Můžeme se tak dohadovat, zda Francoise opravdu nakonec udělá to, co plánuje.

Na knize je velmi dobrý odstup, který si Houellebecq vyprávěním udržuje. Nevyjadřuje se kladně ani záporně k islámské otázce, nestaví se na žádnou stranu ani nevyjadřuje své názory. Prostě popisuje jednu velmi reálnou možnost vývoje své země.

Další část, která se mi moc líbila, je přirovnávání přijetí islámu a muslimského života k francouzské knize Příběh O. V Příběhu O mladá dívka naprosto odevzdá svůj život muži, podvolí se jeho vůli po všech stránkách svého života. Kniha je ovšem silně erotická, takže jde hlavně o podvolení v oblasti sexu. Podle jedné z postav Houellebecqovy knihy by se člověk (resp. muž) měl stejně odevzdaně podvolit Alláhovi, žena by se měla podvolit muži. Houellebecq to ovšem popisuje mnohem podmanivěji.

A co se týče audioverze této knihy, jsem opět nadšená. Igor Bareš a jeho hlas se výborně hodil jako hlas jednoho nenápadného Francouze. Líbilo se mi, jak dokázal jen díky změně intonace rozlišit několik postav. Stejně tak se mi líbilo, že ženské postavy se nesnaží odlišovat např. fistulí (zde je naprosto odstrašující příklad v audioknize Stopařův průvodce galaxií namluvenou Vojtěchem Dykem). Jak už jsem se zmiňovala ve svém předchozím článku o této knize, bylo mi nepříjemné poslouchat erotické scény. Asi jsou věci, o kterých si raději přečtu v soukromí své hlavy.

Román Podvolení naprosto bez výhrad doporučuji jak v jeho tištěné verzi, tak jako audioknihu. Myslím, že si tuto knihu od Odeonu budu muset pořídit do své vlastní knihovničky.

You Might Also Like