Dočteno podle hous.enky (51. týden - 1. část)
10:00
Mých uplynulých sedm dní se neslo ve znamení
četby. No jo, zní to skoro neuvěřitelně, ale tenhle článek bude muset vyjít
opět na dvě části.
Tenhle týden jsem si zkrátka udělala více času
na čtení a na mé týdenní statistice je to patrné. A co jsem dělala kromě čtení?
Víkend jsem strávila částečně v Praze. Startem našeho výletu byla akce
Knihex, kde jsem byla domluvená na předání nějakých knížek. Překvapila mě
atmosféra místa, kde se akce konala (studio Alta) a protože to tam bylo opravdu
maličké, jen jsem si prošla nabídku knihkupců a pokračovali jsme dál.
Protože se zrovna na Výstavišti konal Dyzajn
Market, zašli jsme se tam podívat, ale byly tam mraky lidí, takže jsme to zase
jen prošli a zmizeli. Jo, kdybych věděla, co mě čeká na Staroměstském náměstí,
nejspíš bych si Dyzajn užila víc.
Byla jsem na nové Hollarově výstavě v Paláci
Kinských na Staroměstském náměstí, kterou vám doporučuju ke zhlédnutí. Jsou tu
čistě jen Hollarovy kresby, ale kurátoři mi díky pár obrázkům ukázali další
pohled na rudolfinskou dobu, což kvituju s povděkem, neb tyhle starší
dějiny se mi pomalu začínají vytrácet z paměti. A když si vezmu, co
zkoušek z nich jsem na škole skládala... No dnes už bych skládat zkoušky z dějepisu
nechtěla.
Po výstavě jsme zašli na svařené víno a
čokoládu a šli jsme se projít vánoční Prahou. Byl to masakr a rozhodně zas
dlouho sobotní Prahu nenavštívím. Lidi šílí, strkají se... Miluju Prahu
všedního dne, ta víkendová mě ubíjí. A proto přikládám pár fotek zinverzované
Prahy z uplynulých dnů.
Dočteno
Jsou zkrátka týdny, kdy mi to nejde, a pak
existují ty druhé. Tenhle týden jsem zmákla víc přečíst víc než deset knížek a
ne všechny to byly kreslené pohádky pro děti. Takže tu je jedna pěkná
bichlička, jeden soubor feministických esejů, komiks, memoáry z druhé světové
války a samozřejmě došlo i na výše zmíněnou literaturu pro děti. Knihy jsou
sepsané v pořadí, v jakém jsem je četla.
Věra Provazníková: Kozí pohádka
Anotace z cbdb: Ilustrované leporelo se známým veršovaným příběhem o
kůzlátkách a mlsném vlkovi.
Poučná pohádka pro děti s nádhernými
obrázky Heleny Zmatlíkové. Pokud se mi totiž někdo spojí s dětskými
ilustrovanými knížkami, je to právě tahle malířka. Příběh samotný není nijak
složitý (matka-koza na chvíli opustí svá kůzlata, čehož se pokusí zneužít vlk),
takže o to líp se tahle knížka musí prohlížet s malými dětmi.
Daniela Krolupperová: Vánoční tramvaj
Anotace z cbdb: Venku sněží, prvňáček Víťa se těší na Ježíška a na tatínka,
který se vrací domů z daleké ciziny. Vánoce oslaví všichni tři spolu! Večer,
než Víťa usne, ještě vyskočí z postýlky, aby se podíval na konečnou stanici pod
okny. Víťa má totiž rád tramvaje – a zrovna jedna přijíždí! Když zastaví, pan
řidič vystoupí, jde k blízkému křoví a jakoby s někým mluví. Druhý den se vše
opakuje. Kdo se skrývá v houští? A co se Víťovi přihodí v čarovném předvánočním
čase?
Milá knížka o
jednom vánočním příběhu z předvánoční Prahy. Tramvaje, stromky, psi, Kampa
– tahle kombinace si získala mé srdce a mít doma prvňáčka, určitě bych mu
knížku pořídila k Vánocům. Velmi kladně hodnotím i přiložený pracovní
sešit, kde následně zjistíte, jestli dítě porozumělo psanému textu.
Mně jako
dospělákovi se líbilo jak vykreslení rodiny, která čeká na tatínka, tak celá ta
linka se strašidlem v hromadě sněhu. Přítomnost Ježíška v dané podobě
pro mě byla už jen třešničkou na dortu.
Pokud jde o
obrázky, byly hodně dětské, ale propracované a je na nich poznat, že si
s nimi ilustrátorka dala dost práce. Vše je laděno do jemných pastelových
barev, které se k dětským Vánocům hodí.
Půlminutové horory
Anotace z cbdb: Začtěte se do více než sedmdesáti nejkratších a
nejděsivějších příběhů, které byly kdy napsány! Od jednoduchých a odlehčených,
přes vtipné, groteskní až po opravdu morbidní. Někdy jde pouze o hororové
scény, jinde kratičký příběh. Můžete číst na přeskáčku, jak vás napadne. V
knize střídají příběhy také horory v podobě ilustrovaných komiksů. Různorodá
vyprávění však tvoří v knize jednotu, přestože je každý příběh od jiného
autora, všechny mají jedno společné – nenechají vás usnout. Povídky jsou sice
krátké, ale stačí jedna a vaše děti nebudou chtít vystrčit nos zpod
peřiny.
Tuhle knížku jsem četla před několika lety a
přivedla mě k ní togaf. Jde o soubor dvaasedmdesáti jednostránkových (někdy
dvoustránkových - to když jde například o komiks) strašidelných příběhů, které
by vás měly vystrašit do morku kostí. A teda taky že jo! I při druhém čtení si
říkám, že občas je to rozhodně pro děti nevhodné, protože tady nejde o nějaké
bubu ve tmě, ale normálně na férovku to mizí lidi, děti i zvířata. A tím
nemyslím, že mizím za dveřmi nebo ve skříni. Normálně je tu něco pohřbí, unese,
zabije, rozkouskuje.
Přesto nejde o násilnou knížku. Knížka je
podle mého určena odrostlejším dětem a velmi vhodná je i pro jejich unavené
rodiče. Pointy jsou výborné, občas trochu úchylné, ale vždycky vás nadchnou.
Závěrem se hodí napsat, že autory příběhů jsou
světoznámí autoři. Do souboru povídek přispěli například Margaret Atwoodová,
Lemony Snicket, Holly Black, R. L. Stine nebo Brian Selznick. Tak neváhejte a
pojďte se bát na úrovni!
John Marrs: Když jsi odešel
Anotace z cbdb: Když se Catherine probudí, myslí si, že si její manžel šel
zaběhat. Jenže Simonovy běžecké boty leží netknutě u dveří. Nic nechybí, kromě
něj. Catherine ví, že její muž musí mít potíže. Neopustil by ji ani děti
bezdůvodně. Jenže Simon důvod zná. Zatímco Catherine čelí šílené situaci, Simon
si užívá po světě. Nemůže se však skrývat navždy. Když se znovu objeví po
pětadvaceti letech, Catherine se konečně dozví pravdu. Pravdu, kterou by raději
nevěděla.
Z autorovy předchozí knihy jsem byla nadšená -
Spřízněné duše měly výbornou atmosféru a nedovolily mi odejít od knihy, dokud
ji nedočtu. Proto jsem měla od knihy Když jsi odešel, velká očekávání.
Příběh začíná na jeho konci: po pětadvaceti
letech se Simon vrací k ženě, kterou kdysi opustil. Oba na střídačku vyprávějí
o tom, co zažili v uplynulých letech a jak jeden druhého - z různých důvodů -
nenávidí. V knize tak sledujeme kromě dvou časových linek (tehdy a teď) i dvě
vypravěčské linky: vypráví Simon i jeho žena Catherine. Když mluví v
přítomnosti, vypravěčem není ani jeden z nich, jako by přítomnost měla srovnat
jejich skóre. A tím se dostávám k tomu, kterému týmu jsem fandila a proč.
Od samého začátku jsem byla na straně Catherine,
protože ten bídák prostě vstal a šel. A zatímco její příběh zní uvěřitelně a
tak nějak chytne za srdce, Simonův příběh mi přijde jako kec. Fajn,
komplikovanou minulost bych mu ještě uvěřila, i tu věc, co se stala na tom
večírku, považuji za pravděpodobnou, ale to, co přišlo pak a taky potom, co
odešel... No bylo to jako něco mezi Indianou Jonesem, Jamesem Bondem a Chuckem
Norrisem.
Je to škoda, protože nebýt těchto ambicí, byla
bych z knihy nadšená.
Marceline Loridan-Ivens: A ty ses nevrátil...
Anotace z cbdb: Od svého vydání jedna z nejprodávanějších francouzských knih
posledních let.
Jedna válka. Dva osudy. Tři kilometry. Francouzská herečka a režisérka Marceline Loridan-Ivens ve své knize velmi otevřeně a bez příkras vypráví o tom, jak se jí podařilo přežít holocaust. Marceline bylo čtrnáct let, když ji transportovali do Březinky a jejího otce do Osvětimi. Otec utrpení v koncentračním táboře nepřežil. Ona ano. Navždy poznamenaná. „Myslím, že jsem se neměla vrátit, že jsem tam měla zůstat,“ píše ve své knize, kterou pojala jako dopis otci, kterého naposledy zahlédla v osvětimském pekle.
Jedna válka. Dva osudy. Tři kilometry. Francouzská herečka a režisérka Marceline Loridan-Ivens ve své knize velmi otevřeně a bez příkras vypráví o tom, jak se jí podařilo přežít holocaust. Marceline bylo čtrnáct let, když ji transportovali do Březinky a jejího otce do Osvětimi. Otec utrpení v koncentračním táboře nepřežil. Ona ano. Navždy poznamenaná. „Myslím, že jsem se neměla vrátit, že jsem tam měla zůstat,“ píše ve své knize, kterou pojala jako dopis otci, kterého naposledy zahlédla v osvětimském pekle.
Velmi otevřeně vzpomíná, co zažívala v
koncentračním táboře. Jak třídila oblečení po Židech, kteří se nevrátili z
plynové komory. Na setkání s Dr. Mengelem. Jak se po osvobození vrátila zpátky
k rodině, která ji už nikdy nepřijala, protože místo ní se přece měl vrátit
otec, který by rodinu mohl živit. Jak se její bratr navzdory všemu připojil k
neonacistickému hnutí. Jak se pokusila žít normální život, naučit se znovu se
radovat, smát se. To se jí bohužel nikdy nepodařilo. Chtěla na vše, co v
koncentráku zažila, zapomenout, ale nešlo to.
„Žila jsem, protože jsi chtěl, abych žila. Ale žila jsem tak, jak jsem se to tam naučila: den za dnem,“ uzavírá spisovatelka svůj dopis otci. Bez trpkosti. S věcností sobě vlastní. S věcností, která čtenářům po celém světě dokáže hrůzy války přiblížit tak, jak to doposud nikdo nedokázal. Také proto kniha od svého vydání sbírá jedno ocenění za druhým a patří mezi nejprodávanější francouzské knihy posledních let.
„Žila jsem, protože jsi chtěl, abych žila. Ale žila jsem tak, jak jsem se to tam naučila: den za dnem,“ uzavírá spisovatelka svůj dopis otci. Bez trpkosti. S věcností sobě vlastní. S věcností, která čtenářům po celém světě dokáže hrůzy války přiblížit tak, jak to doposud nikdo nedokázal. Také proto kniha od svého vydání sbírá jedno ocenění za druhým a patří mezi nejprodávanější francouzské knihy posledních let.
Autobiografické vzpomínky Marceline
Loridan-Ivens, která se v Terezíně v roce 1945 dočkala osvobození vojsky ruské
armády, jsou mrazivé. Oproti Marceline se z koncentračních táborů nevrátili
tisíce Francouzů a milióny Židů a jiných obětí z celé Evropy. Marceline se ve
svých pamětech snaží vyrovnat se vzpomínkami (a jejich absencí) na svého otce,
který zřejmě zemřel v posledních měsících války. Její život po válce nedává
smysl, má pocit, že se nemá kam vrátit. Vrací se do jižní Francie, kde její
rodina vlastní nemovitost, ale odkud je za války vlastně vyhnali sami
Francouzi.
Pointou celé knihy je, že zatímco v
koncentračních táborech a za války lidé neměli čas přemýšlet nad svou bolestí,
po válce mají na přemýšlení spoustu času a bohužel celá řada lidí (i těch,
kteří nebyli přímo v táborech) pro svou neschopnost žít obyčejný život raději
zvolili smrt.
Oproti Ditě Saxové, na kterou jsem si při čtení vzpomněla, je Marceline mnohem stručnější a vpaluje čtenáři jednu myšlenku za
druhou. Navíc tam, kde Dita končí, Marceline pokračuje a nachází nové a nové
důvody, proč jít dál. Autorka bravurně zachytila nejen dusivou atmosféru
válečné Francie, ale zejména pocity sedmnáctileté dívky, která se má vrátit na
místo, odkud před pár měsíci odešla, ale vrátila se úplně jiná. Je to jako
skládat LEGO stavebnici a místo chybějící kostičky tam cpát kousek puzzle.
Četba téhle knihy pro mě byla hodně intenzivní zážitek.
Scarlett Curtis: Feministky nenosí růžovou a jiné lži
Anotace
z cbdb: Feminismus. Dnes hodně diskutované téma. Co ale vlastně toto slovo
na F znamená? Známé ženy ukazují svoji vlastní cestu k osobnímu chápání
feminismu. Úvahy, životní příběhy, básně, zážitky a názory spojené s ženským
hnutím i s každodenním životem chtějí překlenout propast mezi akademickými
esejemi a feministickými hashtagy. Svými myšlenkami přispěly Emma Watsonová,
Keira Knightleyová, Bridget Jonesová a za české feministky Lucie Zelinková.
Čekala jsem
sbírku esejů známých osobností o tom, jak ony samy vnímají feminismus. A ejhle,
znám jen tři jména (shodou okolností všechna zazněla v anotaci), ostatní
jsem slyšela poprvé. Většinou jde o
komičky, herečky, novinářky a většina z nich žije na Twitteru či
Instagramu. A o tom to je – jak feminismus dnes oslovuje mladé dívky a jak se
k hnutí přidat. Jak být jednou ze sesterstva, které stojí za všemi svými
členkami...
Kniha je tak
nějak rozdělena do několika částí, ale ty mi po dočtení splývají do jediné:
proč jsem feministkou.
Výsledek je pro
mě takový rozpačitý. Líbila se mi esej o historických vlnách feminismu a
zaujala mě stať Keiry Knightley o jejím krvavém porodu a dostal mě výzkum
růžové, ale jinak jsem spíš zklamaná. Všechno to bylo tak nějak na jedno brdo a
hlavně zase někdo odflákl redakční práci. Ach jo. A takovej potenciál tam byl.
Alexandra Kohoutová: Slova z pekla
Anotace
z cbdb: Možná už je znáte z Instagramu. Slova z pekla monitorují ten
nejbizarnější jazykový paskvil, co lidé vypouštějí z úst. Jejich hledáčku
neuniknou milovníci kávy, fotbaloví fanoušci, maminky z internetových diskuzí
ani manažeři z korporátů.Hlavním cílem knihy je pobavit a nastavit zrcadlo
tomu, jak mluvíme. Slovní hříčky, floskule a neologismy jsou doplněné o vtipné
úlovky z fotobank a originální memes
Tohle je další
důkaz toho, že to, co funguje na Instagramu, v knize zkrátka fungovat
nemůže. Kniha je rozdělena na několik jakože tematických kapitol (škola,
tělocvik, maminky na mateřské, oslavování, oslovování), přičemž na začátku
každé z nich je shrnutí několika málo nejpoužívanějších paskvilů a
následuje galerie pěti graficky zpracovaných výrazů. Tím termínem „graficky
zpracované“ myslím obrázek z fotobanky a slovo napsané tiskacími písmeny a
umístěné v obrázku/na obrázku/pod obrázkem.
Věřím, že
původní nápad a provedení je brilantní. Čeština je zaplevelená novými slovy,
které pomalu pronikají do slovníků běžných uživatelů tohoto jazyka. Potud je to
skvělá myšlenka. Jenže v knize to tak nějak nefunguje. Oželela bych ty
stručné rádoby vtipné úvody a ocenila bych víc zvrácených koláží. Rozhodně se
ale mrknu na Instagram a najdu si „Slova z pekla“ online, protože autorka
si tímhle projektem získala moje sympatie.
0 Comments