Dočteno podle hous.enky (50. týden 2019)

11:00

Blíží se Vánoce a čas tak nějak zrychluje. Alespoň já mám pocit, že uplynulý týden se mi smrsknul do dvou dnů, protože jako by to bylo včera, kdy jsem psala minulý článek.






Tenhle týden probíhal ve znamení předvánočních setkání. Tedy hned v pondělí jsem strávila den doma s Ebi, abychom společně nasály tu správnou atmosféru. Inu, povalovaly jsme se a četly jsme spolu Volání netvora (k anglicky psanému textu jsem poslouchala audioknihu a byl to vlastně skvělý zážitek). Mám ráda tyhle volné dny, kdy nic nemusím. Moc jich tedy není a možná o to víc si je užívám. V úterý jsme na angličtině probíraly vdavky z rozumu a po práci jsem měla sraz s togaf a kamarádkou Péťou. Šly jsme omrknout výstavu v Národním muzeu.

Aktuálně tu mají výstavu k historii české žurnalistiky.


Výstava nás moc nenadchla, ale ještě jsme pak prošly průchodem ze staré budovy NM do nové budovy. Nápad je to rozhodně zajímavý a líbilo se mi jít proti proudu času na plátně průchodu.


Ve středu probíhal v naší knihovně jarmark, kde každoročně dokoupím poslední maličkosti pod vánoční stromek. Letos mě ještě pár drobností čeká, ale většinu dárků mám připravenou k zabalení. 

Ve středu po práci jsme měli tradiční knihovnický předvánoční večírek, takže jsem domů dorazila před osmou (a byla jsem úplně zmrzlá, protože jsem čekala dvacet pět minut na autobus na zastávce, brrr). A včera měl večírek M., takže jsem po příchodu domů zatápěla v kamnech, šla na dlouhou procházku s Ebi a konečně jsem vytřídila tašku s kovovými obaly.

No a taky jsem cestou od popelnice s kovy vyfotila obecní stromeček:

Tím vším chci říct, že tenhle týden jsem kromě pondělí neměla mnoho času na čtení a s přečtenými knížkami jsem nepohnula. A to bych ale chtěla, protože mám svou tradiční roční kvótu, kterou už pár let – dva roky – plním. Zbývá mi něco přes dvacet kousků. Což by, zdá se, mohlo do konce prosince vyjít. Ale řeknu vám, že to bude náročný úkol.

Dočteno

Benni Bødker, John Keen Mortensen: Vánoční bestiář

Anotace z cbdb: John Kenn Mortensen, slavný a oceňovaný autor, kterého zná české publikum zejména díky knize Lepíkové příšery, se podíval na zoubek Vánocům. Svátky klidu mají mnoho různých podob a tu a tam jsou tvorové, kteří je reprezentují, poněkud zneklidňující. Autor proto vytvořil taxonomii vánočních stvoření, jak je znají lidé po celém světě. Díky jeho osobitému smyslu pro humor a ještě osobitějšímu, skvělému kreslířskému talentu je Vánoční bestiář přesně tou publikací, kterou musíte mít doma.

Velmi povedený výbor čtyřiadvaceti zimních zrůd, které mají o Vánocích tak nějak k lidem blíž, muhehe. Miluju vánoční knížky, takže když jsem v nabídce Arga viděla Vánoční bestiář, měla jsem jasno: tohle musím mít doma. A ukázalo se, že opravdu jo. Nejen že se mi knížka perfektně hodí do sbírky mých vánočních knih, ale pásne i k těm, které se zabývají severskou mytologií. Celá ta skládačka do sebe začíná skvěle zapadat.
Bestiář nejen že mapuje jednotlivá monstra, ale taky je tu John Keen Mortensen nádherně strašidelně nakreslil. Věřte mi, že rozhodně nejde o poeticky naznačené, kdo jak škodí. Je tu spousta zrůd s větvemi místo rukou a na jejich koncích občas vidí dárky, jindy děti... Ano, je to poměrně hodně strašidelné a rozhodně bych knížku nedoporučila malým dětem. Na druhou stranu: pokud nejste malé dítě a máte rádi Vánoce na sto způsobů, měli byste si ke knížce rychle najít cestu.
Víc o knížce se dozvíte ve víkendové recenzi.

František Hrubín: Dětem

Anotace z cbdb: Zpěvné verše o sluníčku, ročních obdobích, přírodě a jejích tvorech, o zvířatech na venkovském dvoře, o dětských hračkách a hrách, dotýkají se dějů známých pohádek a dávají dětem hádanky. Prózy přinášejí vyprávění o životě na venkově a pohádky o tom, jak šel Honza do světa, jak sháněl kobylí vejce aj.

K Hrubínově poezii pro děti se ráda vracím, protože s jeho básničkami mám spojené dětství. No kdo by taky neměl, když jsme byli jeho básněmi obkolopováni. A je to zatraceně dobře, protože Hrubínova poezie je naprosto dokonalá. Až už jde o rýmované básničky nebo kratičké pohádky, které se vyskytují právě v tomto výboru.
Letos je to už moje druhé setkání s tímhle básníkem a věřím, že příští rok si ke mně zase tak nějak cestu najde. Sbírku Dětem jsem totiž objevila v říčanské knihobudce.


Patrick Ness: A monster calls (česky vyšlo jako Volání netvora)

Anotace z cbdb: Příběh o velké odvaze malého kluka, který se postavil svému strachu. Třináctiletému Conorovi se do snů vkrádají noční můry. A jakpak by taky ne – jeho maminka je vážně nemocná, táta žije kdesi za mořem v Americe, babička ho pořád jen peskuje a spolužáci jsou tak trochu tyrani. Pak se rozhádá se svou nejlepší kamarádkou a zůstane na všechno sám. Tedy, skoro sám. V noci, vždycky chvíli po půlnoci, ho totiž navštěvuje netvor – obrovitánský chodící a mluvící starý strom, který roste na kopci za domem. A překvapivě si chce... povídat! Postupně Conorovi vypráví tři starobylé příběhy a učí jej, že věci často nejsou takové, jakými se na první pohled zdají. A že naším největším nepřítelem je náš vlastní strach. Netvor chlapce ponouká, aby povyprávěl čtvrtý, poslední, příběh sám. Vlastně po něm chce tu vůbec nejtěžší věc – podívat se děsivé pravdě do očí. Dokáže to Conor?
Příběh napsal Patrick Ness, autor dystopické trilogie CHAOS, podle námětu Siobhan Dowdové, která ji už sama napsat nestačila.

Strašně dlouho jsem s Voláním netvora otálela, protože ten pomalý rozjezd mě zkrátka za srdce nechytl. Do doby, než skončí první příběh a vy si říkáte, co tím kdo chtěl říct, jsem knížku průběžně po pár stránkách odkládala. Jenže pak Conorovu mámu odvezli na novou léčbu a já jsem najednou byla do knihy úplně zaháčkovaná. Nešlo přestat číst, takže jsem vlastně dvě třetiny knihy přečetla najednou.
Kniha nabízí neotřelý pohled na tematiku umírání a musím říct, že jsem během čtení použila spoustu papírových kapesníků. Ještě teď, skoro týden po dočtení, mám pocit, jako bych knihu právě zaklapla. A monster calls se stává jednou z mých nejoblíbenějších knih a zároveň první anglicky psanou knihou, kterou jsem dočetla.

Charles Dickens: Vánoční koleda

Anotace z cbdb: Klasická povídka zavádí čtenáře do staré Anglie v období vánočních svátků. Jejím hrdinou je známý lakomec a nemilosrdný lichvář, kterého se snaží napravit tři hodní duchové. Ti mu předvádějí smutné obrazy jeho minulosti, současnosti i budoucnosti, a díky jejich zásahu se krutý lakomec změní v milého a laskavého člověka.

Povídku jsem četla před třemi lety v knižní podobě, takže letos jsem si ji poslechla jako audioknihu namluvenou Eduardem Cupákem. A musím říct, že vím, proč audioknihy neposlouchám. Uf, některé části jsem si musela pouštět dvakrát, protože jsem najednou čtení přestala vnímat. Nicméně Cupák knihu namluvil fantasticky – jeho žerty mě bavily. Bohužel je tahle verze hodně osekaná (trvá necelých čtyřicet pět minut), což mě malinko mrzí, protože na některé události nedojde (duch budoucích Vánoc Vydřigroše zavedou rovnou ke kameni) a jiné jsou pojaté hodně stručně.
I tak mě tenhle příběh o napraveném lichváři baví a fascinuje. Zároveň mi bylo Vydřigroše líto, protože za to, jaký byl, vlastně sám ani nemohl. Nebo aspoň já to vnímám tak, že společnost ve své touze po zisku dělá z lidí chladnokrevné mrzáky, kteří nejsou schopni empatie a soucitu. Od Dickensových dob se toho mnoho nezměnilo...

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz