Dočteno podle hous.enky (3. týden 2020)

11:00


Článek o jediné knize. Kdybych vás chtěla odradit od čtení, zhruba takhle bych definovala dnešní Dočteno. Ale jen o té jediné dočtené to dnes samozřejmě nebude a já vás opět pozvu na malou exkurzi do mého (nejen knižního světa). Vítám vás u nového Dočtena!




Tenhle týden jsem po dlouhé době oživila svou čtečku. Doplnila jsem ji o nové knížky, dolila jí energii přes nabíječku a těšila se, až si v ní zas pěkně počtu. No a ona se, mrcha, sekla. Tedy takhle: čtení funguje parádně, ale listování v knihovně mi dovolí jít jen na stranu 13 (z 45) a pak mě zase hodí na první stránku. Uáááá. Takže jsem musela překopat adresář, změnit názvy složek, vybrat knížky, které si zrovna chci přečíst... Ale stejně jsem malinko rozladěná, že to prohlížení knihovny nefunguje správně. Hledala jsem nějaké info na internetu a jediným lékem by mohl být restart, jenže můj Pocketbook nemá tlačítko na restart. Takže po tom, co jsem ho nabila, ho teď nechávám vybít, aby se vypnul a já ho mohla znovu nastartovat. Vzhledem k tomu, že se mi ještě v životě nevybil, si myslím, že až mu ubyde čárka v baterce, zapomenu, co jsem chtěla, a budu tam, kde jsem začínala... Život je někdy opravdu složitej.

Kromě trablů kolem čtečky nás tenhle týden zaskočila další věc. Náš pes se dal na strhávání omítky... A nečekejte žádné náznaky, Ebi jde až na kost, respektive na cihlu. Svůj první pokus nám předvedla v úterý, když jsme přišli z práce.

A podruhé se pustila do místa asi o dvacet centimetrů dál. A tak teď máme v předsíni dvě nádherné díry velikosti středního štamprlete. Asi už ji přestaly bavit hračky, které dostala k Vánocům, a hledá si zábavu jinde. Snad to tou druhou dírou skončilo, protože jinak to u nás bude brzy vypadat jak ve vybydleném squatu.

Tenhle týden jsem měla poměrně dost pracovních povinností, takže mám pocit, že těch pět pracovních dnů (myšleno od pátku do čtvrtka) mi uběhlo rychlostí Vánoc. I tak byl ale čas na moje rituály a kafe s dortíkem.
Svým rituálem myslím vyhlášení Oscarů. V pondělí to totiž začalo: byly vyhlášeny nominace na ceny filmové akademie. A mám teda co dělat, abych to všechno stihla, protože filmů, které jsem neviděla, je tam zase mraky. Takže jsem nasadila ostré tempo a dokoukala jsem první z filmů – Manželskou historii. Nadvakrát, protože celý film je čistě jen o tom, že se manželé rozvádějí. Pokud to mám srovnat s filmem Co věděla Maisie, je Manželská historie introvertní, komorní, neakční a měla jsem problém s udržením pozornosti. Nicméně Scarlett Johansson byla výborná.
Ne, náš pes nikdy nebude spát v posteli...

Kafe a dortík tentokrát proběhl s kamarádkami z práce. Jsme parta pěti holek a čas od času vyrážíme na kafe a dort do některé z kaváren, které doporučuje Lukáš Hejlík ve své knize Gastromapa Lukáše Hejlíka. Tentokrát jsme byly v Cofeee Room Praha v Korunní. A byl to zážitek! Holky měly irskou  kávu a já jsem si dala dýňové latté. Pumpkin spice latté ze Starbucksu na mě bylo nechutně sladké, ale tohle mi moc chutnalo. Navíc ta prezentace!
Místo šlehačkových dortíků tu mají jen koláče, ale ten s karamelem a vlašskými ořechy jsem si neskutečně užila. Mňam. Myslím, že sem se ještě někdy vrátím(e).

A co knihy? Inu tenhle týden jsem četla, četla, ale mnoho jsem toho nedočetla.

Dočteno

René Goscinny, Jean-Jacque Sempé: Malý Mikuláš

Anotace z cbdb: Sérii příběhů o malém Mikuláši napsal René Goscinny a ilustroval Jean-Jacques Sempé. Poprvé byly vydány v roce 1959. Mikuláš je vyobrazení ideálního dětství a nostalgické vzpomínky na 50. léta 20. století.
Humor knížek vychází z unikátního vypravěčského stylu: dobrodružství malého Mikuláše jsou vyprávěny v první osobě samotným Mikulášem. Na jedné straně jsou knihy parodií vyprávěcích zlozvyků malých dětí; například, když autor často používá nekonečných souvětí a používá egocentrický, naivní pohled na svět. Na druhé straně představují dospělí terče humoru, když přímočarý a nekomplikovaný pohled dětského vypravěče odhaluje jejich chyby. Rozvratný prvek v Malém Mikuláši tudíž z něj dělá příklad moderní dětské literatury, která je soustředěná spíše na zážitky dětí nežli na interpretaci světa z pohledu dospělých.

K Mikulášovi jsem si cestu nikdy dřív nenašla. Ano, viděla jsem několikrát filmové zpracování (Mikulášovy patálie, Francie 2009), ale kniha samotná mě nelákala. Vlastně až po tom, co jsem žila nějaký čas ve Francii, jsem Mikuláše začala vnímat trochu jinak. Asi proto jsem pak několikrát viděla právě zmíněný film. No a jednou jsem narazila na knižního Mikuláše. Chvíli jsme kolem sebe kroužili a nakonec jsem mu řekla své Ano. A naše první společné chvilky proběhly během tohoto týdne.
Mikuláš je obyčejný kluk z francouzské středostavovské rodiny 50. let 20. století. Rodinné role jsou pevně dané, kluci jsou rošťáci a holky princezny. Je zajímavé, že tyhle role jim zůstávají i v dospělosti, což je velmi dobře vidět na Mikulášových rodičích. Maminka je doma, vaří, pečuje o domácnost a Mikuláše a tatínek chodí do zaměstnání, soutěží se sousedem na kole, rozhoduje o penězích, ale doma nemá povinnosti žádné. Musím říct, že při čtení jsem občas skřípala zuby. Moc se mi líbila postava Lojzičky, která je pro svou maminku princezničkou, ale při hře s Mikulášem se ukáže, že je úplně jiná, než jakou ji Mikuláš viděl.
Na Mikulášovi mě okouzlil jazyk, jakým je kniha psaná. Dlouhé věty, naivní, a přesto naprosto přesné postřehy dítěte ve světě dospělých.  Už mám přichystané další knihy z téhle série a těším se, že s Mikulášem ještě nějaký čas strávím.

Právě čtu

Aktuálně v batohu nosím druhý díl Kouzelnické party od Neila Patricka Harrise, na nočním stolku mám nachystané komiksové Kosmo knedlíky a ve čtečce mám Madisonské mosty. Oproti konci minulého roku jsem zvolnila a čtení si užívám.


You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz