togaf a její knihy (3. týden 2020)

14:04

Nemám žádnou ilustrační fotku k minulému týdnu, tak vám sem dávám fotku svojí kočky v jejím pelíšku (původně křeslo na čtení, jediné křeslo v bytě...). 

V uplynulém týdnu jsem víc času než nad knihami strávila nad filmy. A seriály a dokonce došlo i na jeden divadelní záznam. Dokonce jsem doposlouchala první audioknihu letošního roku.
Překvapivě to není ani nejnovější detektivka Roberta Galbraitha (pokud s J. K. Rowlinogovou hrajete hru na pseudonymy), ani Nohy z jílu Terryho Pratchetta. Detektivka je zatraceně dlouhá a Nohy z jílu úžasné tak, že si je schválně dávkuji, aby mi vydržely co nejdéle. Doposlouchala jsem druhé CD Toulek českou minulostí.

AUDIOKNIHA
Anotace z čbdb: Na počátku byla kniha Petra Hory – Hořejše „Toulky českou minulostí“. Pozoruhodný pokus o moderní, dokumentárně bohatý a čtenářsky přitažlivý výklad zásadních událostí českých dějin.
Druhý díl audioverze Toulek českou minulostí zahrnuje období počátku vlády knížete Břetislava a končí těsně před smrtí posledního Přemyslovce. Opět jsem se náramně bavila, k týmu předčitatelů se přidal Igor Bareš a pro mě osobně obstál na výbornou. Líbí se mi přístup tvůrců k historii i drobné vtípky mezi předčitateli. Sice polovinu informací časem zase zapomenu, ale i tak je tento počin unikátní a já jdu hned poslouchat další díl. 


KNIHY
Dan Rhodes: Vezmi si mě

Anotace z čbdb: Titul svou formou navazující na Rhodesovu Antropologii: stovka tragikomických, absurdních, poťouchlých i cynických historek a situací spajtých se vstupem do manželství. Dan Rhodes (1972) je britský prozaik. Debutoval v roce 2000 sbírkou „101 povídek o lásce“ s názvem Antropologie. Hýčká si pozici na okraji literárního dění, a na svém blogu s oblibou zveřejňuje negativní recenze na svoje knihy. Přesto se dočkal čtenářského úspěchu, kritického ocenění a překladů do mnoha jazyků. Rhodesovým tématem jsou milostné vztahy, líčené s poťouchlým humorem, plné bizarních zvratů a podbarvené nostalgií a smutkem.
Kraťoulinké povídky jsou plné cynismu, černého humoru a absurdity. Prostě to, co od svatebních historek nečekáte. Ne všechny povídky jsou k popukání a ne všechny závěry jsou tak šokující, jak asi Rhodes chtěl, ale stejně jsem si moc užila tu nevinou krutost a absurdní parodoxy. A jako bonus ta obálka... takový kýčový standard současných svateb v kombinaci s podvratným obsahem mě chytnul za bránici.

Anotace z čbdb: Feminismus. Dnes hodně diskutované téma. Co ale vlastně toto slovo na F znamená? Známé ženy ukazují svoji vlastní cestu k osobnímu chápání feminismu. Úvahy, životní příběhy, básně, zážitky a názory spojené s ženským hnutím i s každodenním životem chtějí překlenout propast mezi akademickými esejemi a feministickými hashtagy. Svými myšlenkami přispěly Emma Watsonová, Keira Knightleyová, Bridget Jonesová a za české feministky Lucie Zelinková.
Jak už to tak u sborníků bývá, některý příspěvek přesně rezonuje s mým světonázorem, jiný mě skoro míjí. Některé autorky mi svým projevem (a nejen jím) byly velmi sympatické, jiné byly na můj vkus moc praštěné. Ale právě ta různorodost se mi líbí. Nejvíce mě zasáhly přísvěvky žen z různých menšin. Muslimky, které dokazují, že šátek je nezbaví hlasu ani nesnižuje jejich IQ, černošky, které kromě svého genderu bojují i proti škatulkování kvůli své barvě kůže. Všechny příspěvky se nesou v přátelském duchu, dokonce i hodně revoluční dámy dokáží shodit samy sebe a s odstupu komentovat svoje postoje. Je osvěžující číst příspěvek od české autorky a naprosto chápat a souznít s tím, co píše.
Konečně jsem se dostala do kina na film Parazit. Chystala jsem se dlouho a jsem ráda, že to nakonec vyšlo. Jihokorejský film o chudé, ale vynalézavé rodině, která se jako parazit uchytí v rodině bohatých ale naivních sousedů je chvíli groteska a chvíli sociální drama. Až do konce mě film moc bavil, finále filmu je takové asijské a nechci vám prozradit pointu, ale jako překvapení je to hezké a nečekala jsem to. Nicméně konec je na můj vkus příliš nereálný a i když chápu, proč tam tento dovětek je, obešla bych se bez něj. 

Dokoukala jsem třetí sérii seriálu The Crown a opět jsem nadmíru spokojená. Královninu sestru hraje nádherná Helena Bonham Carter a královnu matka hraje Imelda Staulton (Dolores Umbridgeová z filmů Harry Potter). A aby těch celebrit nebylo málo, prince Phillipa hraje Tobias Menzies (hrál v Game of Thrones nebo v seriálu Outlander). Hvězdné obsazení spolu se skvělým scénářem zaručují několik hodin kvalitní zábavy. Pokud jste fanoušci britské královské rodiny, neměl by vás seriál minout. Líbí se mi, jak žádná postava není černobílá. V jednom díle královnu nesnášíte, pak chápete, pohrdáte jí i obdivujete. A nejen královnu. V této sérii jsem se hodně ztotožnila s princem Charlesem, jsem zvědavá, jak se mi zprotiví v další sérii, kde se má poprvé objevit postava budoucí princezny Diany. 
Díky ivysílání České televize jsem se podívala na další díl cyklu Jak si nepodělat život. Druhý díl se jmenoval Nonstop lahůdky a řešil zamotané rodinné vztahy. V hlavních rolích exceluje Miroslav Krobot a Eliška Křenková. Jejich dialogy během toulání noční Prahou byly výborné. 
Další pořad z ivysílání byl záznam divadelní hry z plzeňského divadla J. K. Tyla s názvem Liduschka (Baarová). Život Lídy Baarové od jejího působení v německé produkci UFA až do její smrti je zachycen v kabaretním muzikálu. První polovina je trochu slabá, ale druhá stojí za to. Některé písně jsou řekněme mládeži nepřístupné, jiné vlezlé. Alžběta Bartošová jako Lída Baarová je uvěřitelná, působí přesně tak naivně, jak má, a je snad krásnější než sama Baarová. I vedlejší role stojí za zmínku. Hlavně Magda Goeblesová a Jan Werich mě zaujali - Magda svým valkýrským ztvárněním hrdé Němky a Werich svojí poválečnou dvouznačností a hrou se slavným citátem "Když už člověk jednou je...". 
 A tím končí togafin kulturní přehled.


You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz