togaf a její knihy (49. týden 2019)

13:30

Letos nějak ne a ne chytnout tu správnou vánoční náladu. Dárky mám nakoupené a zabalené. A nejsem s tím spokojená. Balení je bez nápadu, vlastně jsem v duchu minimalismu spotřebovala všechny zbytky vánočního papíru z uplynulých let. Pořídila jsme si další ozdoby na stromeček, aby nebyl polonahý jako vloni a stále bez nálady. Cukroví je upečené a já ani neměla chuť si k pečení pustit svoje oblíbené vánoční filmy a pohádky. Chtěla jsem si navodit atmosféru pečenými kaštany a svařákem. Kaštany mi stále chutnají a víno jsem vypila nesvařené a atmosféra stále nikde. Tak já vám nevím, kde dělám chybu. Asi to chce vážně svařák.
V rámci budování vánoční atmosféry jsem vyrazila do Lysé nad Labem na Polabské vánoční trhy, měl tu být i knižní veletrh. Byl. Malý. Velmi, opravdu velmi, skromný. Sranda v Lysé ale byla, toulaly jsme se kolem zámku v bludišti a nevěřícně zkoumaly nabídku na trhách. Rozhodla jsem se začít s četbou knih s vánoční tematikou. Jestli nezabere ani to, začnu si říkat Grinch.

Anotace z čbdb: Čtyři dosud nevydané povídky z pera jedné z nejslavnějších autorek detektivních příběhů. Jedna z nich popisuje případ, jehož součástí byla před padesáti lety sama P. D. Jamesová, v dalších dvou se seznámíme s mladým Adamem Dalglieshem. Všechny povídky jsou hravé, důmyslně sestavené a vyprávěné s elegancí a typickým náznakem humoru i hlubokým pochopení pro nejsložitější stránky lidské povahy.
Trochu jiná P. D. Jamesová. Detektivní povídky jsou více hravé, více odlehčené a méně depresivní než Jamesové romány. Povídky jsou zasazeny v minulosti a sama autorka v úvodu přiznává inspiraci Agathou Christie - panské domy, uzavřené snobské společnosti a vraždy pro peníze i ze cti. Vážně mě překvapilo, jaký má Jamesová smysl pro humor, zvláště v povídkách s Adamem Dalglieshem. V románech je Dalgliesh melancholický až smutný, ve vánočních povídkách trousí suché poznámky a ironické komentáře. Na advent je to kniha jako stvořená! Pokud vás zajímají podrobnosti o této vánoční detektivce, mrkněte sem.

John Marrs: Když jsi odešel
Anotace z čbdb: Když se Catherine probudí, myslí si, že si její manžel šel zaběhat. Jenže Simonovy běžecké boty leží netknutě u dveří. Nic nechybí, kromě něj. Catherine ví, že její muž musí mít potíže. Neopustil by ji ani děti bezdůvodně. Jenže Simon důvod zná. Zatímco Catherine čelí šílené situaci, Simon si užívá po světě. Nemůže se však skrývat navždy. Když se znovu objeví po pětadvaceti letech, Catherine se konečně dozví pravdu. Pravdu, kterou by raději nevěděla.
John Marrs je skvělý! Asi do poloviny knihy jsem si nebyla jistá, komu z manželského páru fandit. Zda Simonovi, který sice opustil rodinu, ale podle narážek, co trousil "byl vnitřně mrtvý", "to ona ho zabila" apod. jsem si říkala, že Catherine bude nejspíš mrcha. Pak přišla kapitola Catherine a já ji neskutečně litovala - šílený strach o manžela, tři malé děti a hypotéka... a pak se to celé začne projasňovat a já už vím, komu fandit. Ke konci jsem jen čekala, až si to všechno vyříkají, protože přece tajemství jsem zvládla odhalit. A ono ejhle, ještě jedno malé, hnusné tajemstvíčko tu je. Pro ty z vás, kdo mají děti, to bude asi silnější káva. Pro nás cyniky parádní závěr.
jaz: Opráski - Noví povjesti čezkí
Anotace z čbdb: Kniha, která změní dějiny! Alois Jirásek to bude mít těžké, ale pravda musela spatřit
světlo světa. Chyby v jeho Starých pověstech českých je třeba uvést na pravou míru! Chcete vědět, jak to bylo s praotcem Čechem, Krokem a jeho dcerami nebo jak doopravdy proběhla Dívčí válka? Vše vám pomohou pochopit hlavní hrdinové příběhu Zmikund Lucembruskí, paraotec Čech, kornikář Kosmos, Franťišeg Křišíg a svatí Václaf a další. Poznáte také, že z pera předsedy Histrickího ústafu, pana Jaze, vzešlo fenomenální dílo nebývalého významu a kvality, plné zábavy a poučení. Ostatně, jako vždy. SE STIM SMIŘte! První kniha z dílny Histrickýho ústafu, která má děj od začátku do konce. Praha 1893. F hlavjě spičovatele hiztrickích románú Ajolse Jirsáka se roďí nová kňiha, která má moc změnit ďějini čezkíh zemí. Elektrickí riťíř Franťišeg Křišíg fšag ví, jakí nebezpečí toto ďílo představuje pro přítomnozt i bduocnost našeho národa. Roshotne se tuďíš, že učiňí fše proto, abi Starí povjezťi čezkí tag, jag je Jiráseg nacpal, ňigdi nezpatřili svjětlo svjěta. Se zkupinou vjěrníh přátel napříč hiztorjí začne uzkutečňovad nebespeční plán. Ale huziťi ňigdi nezpí!
Jsem velká fanynka Oprásků, jejich historických vtipů i neortodoxní hry s češtinou. Sem tam se stane, že nepochopím vtip, ale to jen proto, že v historii nejsem tak zběhlá jako tvůrci. Nicméně Noví povjesti mě naprosto minuly. Nechápu, co tím chtěl jaz říct. Vtipy sem tam zafungují, ale jako celek je to zmatené, nesourodé a přehnané. Horymír ve vesmíru na robotickém Šemíkovi střílející na Hvězdu smrti mě vyděsil asi nejvíc. Král Zikmund se v Jiráskových Starých pověstech českých, které nová oprásková kniha paroduje, neobjevuje, jenže mezi fanoušky Oprásků je Zmiki velmi populární, tak ho tvůrci do knihy zařadili. První oprázková kniha, která má mít děj, je slepenec a kontinuální děj se tu najde jen s velkou snahou. Tato kniha je pro mě ohromné zklamání.

Tímto ukončuji nevánoční článek a za týden, snad už slavnostněji, na viděnou.

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz