Čtenářská výzva: březen (togaf)

8:00

Populární komiksová kniha
jaz: Opráski sčeskí historje - specjál (Zmikund vs. Huz - paralenní žitovopisi)
Opráski sčeský historje - komiks, který buď nekriticky milujete (jako já), nebo mu zatím nemůžete přijít na jméno (jako hous.enka). Opráski mají specifický humor, černý, hravý a chytrý. Alespoň průměrná znalost historie je pro pochopení stripů nutná. Kresba oprásků je záměrně amatérská. Potud nikdo nemá s Opráski problém. 

Problém, který jsem dlouhé roky měla i já, je ten, že čeština v nich použitá není úplně běžná. Vlastně je přímo netypická. Někdo by to nazval przněním. Já tomu říkám tvůrčí přístup. A tak se král Zikmud v Opráskách důsledně nazývá Zmikund a je zobrazen jako liška. A u lišky Zmikunda je právě pěkně vidět, že je pro pochopení Oprásků nutná znalost dějin. Pokud nevíte, že se zrzavému synu Karla IV. říkalo Liška ryšavá, nepochopíte, proč je tak vtipné, že je Zmikund kreslen jako liška. 




Stripy oprásků publikuje Historický ústav primárně na svých facebookových stránkách. A čas od času je souborně vydají v tenké komiksové knize. Já jsem si na březnovou knižní výzvu vybrala jejich speciál - o nejpopulárnější dvojici Oprásků, Zmikunovi a jeho kamarádu Husovi. Některé ze stripů umístěných do tohoto speciálu se objevily už v předchozích knihách, ale opakování je sestrou vtipu. 

Útlá knížka má krátký úvod o Zmikundovi a jeho nelehkém osudu s ambicizóním otcem a bláznivým bratrem a o neslavných začátcích a ještě méně slavném konci Jana Husa. Malou ochutnávku vidíte zde.





Já sama jsem Opráskům propadla, ale nebyla to láska na první pohled. Pár let mi trvalo, než jsem se přenesla přes češtinářskou zhůvěřilost. Ale teď si ji užívám. On totiž jaz (tajemný autor Oprásků) nedělá gramatické chyby úmyslně, neignoruje pravopis, naopak si češtinou hraje a díky jeho komolení rodného jazyka mají Oprásky další rovinu humoru - jazykovou. Reakce Zikmunda na upálení Jana Husa už zlidověla, "se stim smiř" je legendou, kterou citují i lidé, kteří Oprásky nemají rádi nebo je dokonce ani neznají.

Ráda se k Opráskům vracím, připadám si u nich chytrá (znám většinu souvislostí) a baví mě čím dál víc. Postupně se snažím doplnit si svoji knihovnu všemi svazky Oprásků zčeské historje.


1. Populární komiksová kniha: SPNNĚNO (Oprásky sčeskí historje: Zmikund vs. Huz)
2. Kniha, která má netypické grafické zpracování
3. Česká kniha, jejíž překlad vyšel i v zahraničí
4. Dětská kniha, která má co říct i dospělému čtenáři: SPLNĚNO (A proto nejíme zvířátka)
5. Sbírka básní, ke které se už dlouho chystám
6. Kniha, jejíž děj se odehrává v Praze
7. Tradiční vánoční kniha, kterou čtu každý rok
8. Kniha, která má na čbdb špatné hodnocení (méně než 20%)
9. Cestopis, který mě vezme na výlet kolem světa a zpět: SPLNĚNO (Už nikdy pěšky po Arménii a Gruzii)
10. Kniha, jejíž obálka je převážně zelená
11. Kniha, která má víc než 400 stran
12. Audiokniha

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz