Proč?

10:30

Jay Asher: Proč? 13x proto

"Nikdo neví s jistotou, jak velký dopad má jeho jednání na život dalších lidí." (s. 200)
 
Jay Asher zabrousil na střední školu a rozhodl se zpracovat ve svém románu téma šikany. Jak se mu to povedlo, se dozvíte v dnešním článku.




 
Anotace z cbdb: Clay Jensen je úplně normální kluk na střední. Jednoho dne na verandě najde balíček – krabici od bot v balicím papíře, bez zpáteční adresy. A uvnitř? Sedm magnetofonových kazet. Kdo dnes poslouchá kazety? A má si je on vůbec na čem přehrát? Ale když Clay ze zvědavosti zasune první kazetu do sterea, svět se mu obrátí vzhůru nohama. Z reproduktorů se totiž ozve hlas Hannah Bakerové – jeho spolužačky, která spáchala sebevraždu. Proč tedy znovu vstupuje do jeho života? A navíc ho svým způsobem obviňuje z toho, co se stalo... proč? To je otázka, která se mu stále převrací v hlavě a na těch sedmi kazetách je 13 důvodů...
 
Kniha Proč? 13x proto je skvělým příkladem, jak dopadá dobré a (nejen pro mladé) zajímavé téma šikany, když se ho ujme autor-amatér.
Od Jaye Ashera jsem před loňskými Vánoci četla Vánoční zázrak. A všechno to bylo takové milé, ulepené cukrem, láskou a pryskyřicí - tedy přesně tak, jak to ve vánočních knížkách bývá. A teď jsem o osm měsíců později zkusila tohle... A z výsledku jsem poměrně rozpačitá.
Ne, seriál neznám. Před čtením knížky jsem o něm sice slyšela, ale nijak blíž mě nezaujal. Neviděla jsem upoutávky a po přečtení předlohy se na seriál rozhodně nechystám.
Ale vezměme to popořádku.
Román Proč? 13x proto vypráví o klukovi Clayovi, který jednoho dne poštou obdrží tajemný balíček. V balíku je sedm audiokazet (pro teenky: to jsou takové ty plastové věci, na kterých vaši rodiče poslouchali do konce 90. let hudbu) a Clay si je má postupně přehrát. Jaké je ale Clyaovo překvapení, když z nahrávky uslyší hlas Hannah holky, do které je Clay zamilovaný a která před dvěma týdny spáchala sebevraždu.
Ma každé kazetě se Hannah věnuje dvěma lidem, kteří ji - dle jejích slov - šikanovali/trápili/využívali, a tedy ji dohnali k sebevraždě. Protože podle Hannah jí každý jen ubližoval, nikdo se s ní nekamarádil, nikdo jí nepomohl.
Tolik stručně k ději. S tím bych problém neměla. Problém mám příšernou albatrosí obálkou. Proboha Proč?! Proč nenafotili variaci originální obálky? Proč tam nakreslili tak hnusnou holkou? A co všichni ti králíčci??!
 
Ale knihu jsem četla v elektronické podobě, takže ani obálka nebyla tím nepřekonatelným problémem. Největším problémem pro mě byla postava Hannah.
Hannah, která ze sebe dělá oběť - kterou se nakonec opravdu stane - a přitom je to sobecká sebestředná nanda, která čeká, že se svět točí kolem ní. Neustále fňuká, jak je na ni celý svět ošklivý, jak je pro kluky jen kusem masa a jak ji nikdo nemá rád, nikdo jí nerozumí... Věřte mi, je to fakt otravná ústřední hrdinka.
O jejím pozérství vypráví například scéna, kdy Hannah kupuje sladkosti v místním obchodě: "...ve chvíli, kdy jsem otevřela dveře, muž za pokladnou mi rovnou namarkoval čokoládovou tyčinku - cink-cink - ještě před tím, než jsem si ji vzala, protože věděl, že bez ní neodejdu." (s. 56) To, jak se Hannah staví jako znalkyně lidských povah je naprosto zvrácený.
Stejně tak, když na jedné z posledních pásek pronáší "Hodně z vás se o mně zajímalo. Jenže ne dost." Hannah je zkrátka puberťačka, která by z toho jednou - při troše dobré vůle - vyrostla. Ale ona si zvolila instantní možnost...
 
Oproti tomu Clay je truhlík - při poslouchání Hanniných nahrávek vede s Hannah "dialog" o tom, že on ji přece rád  má. Že on by jí tak rád pomohl, kdyby mu řekla. Ale Hannah ho jen ignoruje, protože je natolik zahleděná do sebe, že nevnímá lidi kolem.
 
Nevím, jestli je chyba v autorovi, anebo v překladu, ale bylo to hrozné. Jako bych četla román o Ufňukané Uršule.
Téma dětské šikany považuji za velmi důležité, je nutné o něm mluvit i psát, ale nemusí to přece končit sebevraždou hlavní hrdinky, aby se to dobře prodalo.
No i když... v Hannině případě aspoň s jistotou víme, že Jay Asher nenapíše druhý díl.
 
 
 

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz