Biblické ženy, aneb jedeme do finále
10:00
Velikonoční svátky se blíží do finále, ať už jste si zcela ateisticky užívali volné dny nebo je oslavili v duchovním rozjímání. Mám pro vás připraveny minirecenze zbývajících dvou dílů série Biblické ženy od americké autorky Francine Riversové. Čeká nás hříšnice i světice.
Bat-šeba je od malička zamilovaná
do mimořádně krásného a muzikálního Davida. David je o nějaké to desetiletí starší
a žije s několika manželkami a konkubínami. Bat-šeba je ovšem ve své lásce věrná. Bohužel
otec Bat-šebu provdá za Davidova vojáka. David se stane králem. Bat-šebin
manžel odchází do války a mladá a krásná novomanželka se jednou koupe na
střeše. A David ji uvidí. A následuje jedna noc plná hříchu. Bat-šeba ovšem
žije v biblické době, takže její hřích Hospodin hodně tvrdě trestá po
zbytek jejího života. Bat-šeba otěhotní a David to řeší poměrně chytrým plánem.
Přikáže Bat-šebinu manželovi návrat, doufá, že si s manželkou užije a dítě
tak bude legitimní. Bohužel Zákon vojákům během války sex zakazuje. Davit tedy
nechá Bat-šebina manžela zabít ve válce. To, co má vypadat jako nehoda, se
samozřejmě neutají. David si Bat-šebu vezme jako svoji čtvrtou manželku.
Bat-šeba je ovšem trestána dál, dítě zemře pár týdnů po narození. V paláci
ji nemá nikdo rád, příbuzní se jí zřeknou, lidé na ni plivají. Davidovi je
odpuštěno, je to zachránce národa a král. Jak už to v této sérii chodí, žena se
musí kát. Poté Bat-šebě Hospodin (pomocí Davida a jeho pohlavních orgánů) dopřeje
další syny. Mimo jiné Šalamouna. Tato biblická žena mi byla ze série nejsympatičtější. Bat-šeba
totiž není dokonalá žena, dělá chyby z dobrých úmyslů, zamiluje se a uvědomuje si
nedostatky muže, kterého miluje. Nicméně její příběh zpracoval Heller ve svém románů
Bůh ví mnohem, mnohem lépe!
Marie: žena statečná
Poslední díl série o ženách z Ježíšova rodokmenu je o Marii. Ano, o TÉ Marii. Tento díl byl hodně smutný. A jiný než předešlé příběhy. Po Marii se nechce, aby se kála a byla pokorná. Zvlášť druhá polovina novely vypráví o Mariině utrpení. Tolik si přeje, aby lidé poznali, že to Ježíš je Mesiáš. Prosí Boha, aby nechal lid prohlédnout a její syn se stal králem Izraelitů. Čtenáři na rozdíl od Marie vědí, co se stane, až se Ježíš prohlásí za božího syna. Marie čeká velkolepé osvobození od Římanů a místo toho ji čeká sledování synova ukřižování. Velký důraz je kladen i na Mariino dumání o vlastním mateřství. A moc se mi líbilo popsání vztahu mezi Marií a Josefem. Nově se kromě promluv Boha (tištěné kurzívou) objevují i ďáblovy řeči (tištěné tučně). Smutné zakončení série, ale zároveň mi na něm nejméně vadil náboženský kontext.
Poslední díl série o ženách z Ježíšova rodokmenu je o Marii. Ano, o TÉ Marii. Tento díl byl hodně smutný. A jiný než předešlé příběhy. Po Marii se nechce, aby se kála a byla pokorná. Zvlášť druhá polovina novely vypráví o Mariině utrpení. Tolik si přeje, aby lidé poznali, že to Ježíš je Mesiáš. Prosí Boha, aby nechal lid prohlédnout a její syn se stal králem Izraelitů. Čtenáři na rozdíl od Marie vědí, co se stane, až se Ježíš prohlásí za božího syna. Marie čeká velkolepé osvobození od Římanů a místo toho ji čeká sledování synova ukřižování. Velký důraz je kladen i na Mariino dumání o vlastním mateřství. A moc se mi líbilo popsání vztahu mezi Marií a Josefem. Nově se kromě promluv Boha (tištěné kurzívou) objevují i ďáblovy řeči (tištěné tučně). Smutné zakončení série, ale zároveň mi na něm nejméně vadil náboženský kontext.
Po dočtení všech dílů si stále
nejsem jistá, pro koho je tato série psána. Asi ji ocení věřící křesťané. Až na
poslední díl by mohli být spokojeni i Židé. Ale literárně nejde o žádná
veledíla. Snad jen Marie je o něco lépe napsaná. Nicméně jde o krátké novely,
každý díl má okolo 120 stránek, takže pokud si chcete udělat vlastní názor, moc
času vám četba nezabere. Já osobně jsem díky českým drahám zjistila, že přečíst
jeden díl trvá plus mínus tři hodiny.
Veselé Velikonoce!
0 Comments