togaf a její knihy (1. a 2. týden 2020)

14:21

Poprvé v novém roce vás vítám u nás na blogu. Dáváte si (literární) předsevzetí? Já ano, nejen ta literární. Nejde o taková ta klasická "budu cvičit", "zhubnu", "naučím se cizí jazyk", ale spíše si formuluju svoje charakterové vady a snažím se na nich pracovat. Teda i na "zhubni" obvykle dojde, ale toto předsevzetí je pro mě evergreenem a dávám si ho několikrát za rok, tak ho sem neuvádím.
Loni jsem se snažila naučit říkat "NE", podařilo se mi to tak napůl, takže letos k svému "Ne" přidávám "zvolni". Já totiž neumím odmítat: "nejchceš jít na kafe tehdy a tehdy?" "v diáři nic nemám, tak ano..." I když se mi vlastně nikam nechce. Takže letos chci zvolnit a každý týden si v diáři nechat jedno odpoledne volné, bez poznámky, jen pro mě. A možná budu číst a možná taky ne. Ono zvolni se totiž týká i mého čtení. O víkendu jsem sečetla přečtené knihy za uplynulý rok a je jich hodně. A dost často si ani nepamatuji, o čem byly. A to mě mrzí. Takže letos budu číst pomaleji, více o knihách přemýšlet a snad mi z nich něco v hlavě zůstane.
Svoje předsevzetí jsem trochu porušila hned na Nový rok, ale to smím, to slavím, takže jsem hájená. Držte mi prosím s mým předsevzetím palce. 

První knihy letošního roku jsou ty, které jsem dostala pod stromeček. Plus jedna, kterou jsem si koupila jako bolestné poté, co se mi pod stromkem sešly dvě stejné. Aneb když vás kamarádka zná tak dobře jako wishlist, který dáte sestře. 

Anotace z čbdb: Knižně vydané blogové příspěvky Ženy filmového kritika, jejichž autorka za ně byla nominovaná na prestižní literární cenu Magnesia Litera (a přesto si přeje zůstat v anonymitě), jsou vtipným, ironickým i nekompromisně sebeironickým – a nezdráháme se říct až allenovským – nahlédnutím do rodinného soužití ženy a muže, což většina lidí nad 30 let nejspíš důvěrně zná. Co ovšem už nezná, jsou specifika soužití ženy se zvláštním druhem muže: filmovým kritikem. Texty svými ilustracemi doprovodila umělkyně vystupující pod pseudonymem Toy_Box, pozoruhodná autorka komiksů, výtvarnice a malířka.
Další kniha ze série "facebookové statusy vydané knižně". Tajemnou ženu, která si vzala filmového kritika a o tomto náročném soužití píše na facebook, sleduji, takže pro mě byla kniha milou rakapitulací. Žena má suchý smysl pro humor a talent pro zachycení vtipných situací, které vznikají interakcí holky z vesnice a žižkovského intelektuála. S ironií píše jak o festivalu v Cannes, tak o svých těhotenských kilech navíc. Kniha má navíc nádhernou obálku a krásné ilustrace. (To je ona kniha, která slouží jako bolestné).

Rupert Fawcett: Plížením vpřed
Anotace z čbdb: Komiksově pojatá kniha, v níž jsou humorným způsobem vylíčeny všechny dobré a
špatné vlastnosti koček. Nastíněno je také, o čem asi tak kočky mezi sebou komunikují a na co myslí v různých běžných situacích. Titul byl sestaven z malých komiksů, jež autor pravidelně publikoval na Facebooku a které si získaly více než 100 000 fanoušků. Tato nádherná kniha bude dozajista skvělým dárkem pro všechny milovníky koček – a nejen pro ně!
Komiksů o kočkách je spousta, tato knížka není nijak zvlášť originální, ale je o kočkách! A o kočkách snad nejde napsat/nakreslit špatný komiks. Fawcett navíc kočky zobrazuje dobromyslně zákeřně a kresba je příjemně jednoduchá. Jak už to tak bývá, je každá kočka trochu jiná, takže ne ve všech příbězích jsem poznala svého malého domácího teroristu. Třeba díky bohům neničí gauč. Možná to bude tím, že gauč nemám. Na druhou stranu opravdu hodně miluje krabice. Dokonce jsem díky této knize vyřešila záhadu neutuchajícího mňoukání! Takže za přečtení tato knížka rozhodně stojí. 
Debbie Tung: Ze života knihomolky
Anotace z čbdb:  Knihomolky všech zemí, spojte se! V tramvaji koukáš lidem přes rameno, jen abys zjistila, jakou knížku právě čtou. Než aby sis koupila něco na sebe, raději utratíš celé kapesné v knihkupectví. Tajně (a někdy i naprosto veřejně) čicháš ke svým novým knižním úlovkům. Nejlepší večírek je pro tebe ten, kdy všichni sedí tiše u stolu a čtou si. Zkrátka čteš všude, všechno a pořád, a když zrovna nečteš, o knihách si aspoň povídáš. Poznáváš se? V tom případě je knížka Ze světa knihomolky dalším povinnou položkou na tvém reading listu. U každé stránky tohoto vtipného a milého komiksu se budeš potutelně usmívat a říkat si, že hlavní postava je snad napsaná přímo podle tebe.
Tato knížka je neoficiální bible všech čtenářů. Ne, že bych se ztotožnila se všemi výjevy z knihomolského světa (já třeba neočichávám knihy), ale je tu tolik milých podivností nás, čtenářů, že se minimálně v jednom minipříběhu najde opravdu každý. U spousty čtenářských návyků jsem si pěkně zavzpomínala, že přesně tohle jsem dělala tenkrát na základce a kdy přesně jsem změnila svůj zvyk bloumat mezi regály a vybírat. A od oblíbeného autora taky nečtu anotace a automaticky kupuju! Prostě Debbie Tungová se trefila do čtenářské duše přesně.
Anotace z čbdb: Druhá sbírka básní Amandy Lovelace, oceněná Goodreads Choice Award za rok
2018. O čarodějnici: hrdé, nezávislé, nadpozemsky silné a především nezničitelné. Druzí ji mohou odsoudit, zesměšnit, pokusit se ji umlčet, v tomhle příběhu se ale čarodějnice upálit nenechá. Silné, dojemné, ale především výjimečně aktuální verše americké básnířky Amandy Lovelace se pokouší apelovat na mladé dívky, aby věřily samy v sebe a převzaly kontrolu nad svými příběhy.
Další velmi syrová poezie Amandy Lovelace. Tentokrát se pouští na pole ženské rovnoprávnosti. Feministicky pojaté verše jsou drsné, radikální a výborně vypointované. Amanda je v této sbírce bojovnice, vítězství, která vybojovala, jí dodávají sílu bojovat proti další nespravedlnosti a dokáže i povzbuzovat své souputnice. Pro někoho bude možná její postoj příliš radikální, ale já jsem si její bojovnost užila. Amanda totiž píše opravdu upřímně a za jejími silnými verši je křehká dívka, která se jen snaží žít a nejen přežívat.
Christina Dalcher: Vox
Anotace z čbdb: Kdybyste měli k dispozici jen sto slov denně, co byste udělali, aby vás bylo slyšet?
Neurolingvistka Jean McClellanová tráví dny ve vynuceném tichu — omezuje ji denní kvóta sta slov. Pokud řekne jen jediné slovo navíc, projede jí tělem tisíc voltů. K moci se totiž dostala nová vláda a najednou je všechno jinak. Ale jen pokud jste žena. Takřka přes noc ztratilo sedmdesát milionů žen práci, zmrazili jim účty a sebrali pasy. A nejděsivější je, že dívky už se nesmějí učit číst a psát. Dříve každý denně pronesl až šestnáct tisíc slov, nyní musí ženy žít s náramkem, který jim slova počítá.
Záhy však prezidentův bratr utrpí traumatické poranění mozku a Jean smí pokračovat ve výzkumu poruch řeči. Odměna? Dočasné vyjmutí Jean a její dcery z přísné denní kvóty. Ale co bude dál? Jean chce svůj hlas získat zpět — kvůli sobě, své dceři i kvůli každé umlčené ženě. Tohle je jenom začátek…
Vox už podle anotace zavání Příběhem služebnice. Jen její hrdinka není tak odevzdaná, ale naopak akční. Ústřední nápad je děsivý a funkční. Sledovat, jak americká společnost došla do takovéto zrůdné budoucnosti, je fascinující. Kniha ve mě vyvolala hodně (negativních) emocí. A pak přišel konec. Bohužel ten je naprosto jinde než zbytek knihy. Uspěchaný, působí nereálně a hodně důležitých momentů je v něm vynecháno. A to je škoda. Kniha hodně pracuje s myšlenkami a úvahami hlavní hrdinky a na konci právě toto chybí. Navíc se udá příliš mnoho náhod, než aby to působilo věrohodně. I tak je to ale moc dobrá kniha a rozhodně stojí za přečtení. A trochu uvažuji, jestli si ji nepořídit domů, protože pod stromečkem jsem ji nenašla. 

Hezký nový rok plný knih!

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz