Křišťálově čistý product placement
8:07
O tom, že mladoboleslavská automobilka začala vydávat knihy, jsem se dozvěděla trochu se zpožděním. Nejsem totiž zrovna fanda do motorismu. A tak mi první kniha unikla. O druhou jsem si už napsala a byla překvapená. V té době mile, protože jsem od továrny na auta nic moc nečekala. Je to ale výborný nápad, jak neotřele informovat širokou veřejnost, co se v této společnosti děje a jaká místa nabízejí. Skutečně originální reklamní strategie. A Škodovka si vybrala i výborné české autory. První knihu napsal Petr Stančík, druhou František Kotleta a poslední je od Julie Novákové. Knihy vycházejí v série nazvané Backend Stories a v názvu mají vždy nějakou číslovku.
Třetí díl série od Julie Novákové se jmenuje 700 exabytů nesmrtelnosti. Jedná se o futuristickou povídku, jejímiž hlavními hrdiny jsou počítačem vyvolané vzpomínky lidí a dva roboti. Ano, duchové a roboti. Příběh o tom, jak jeden ze zaměstnanců Škodovky vzpomíná na to, co se odehrálo na kongresu, a do toho se odkrývají reálie současnosti, je výborný. Popis život na Měsíci a boje robotích frakcí o to, zda lidi chránit a sloužit jim, nebo je zotročit a pobít je výborný.
Líbily se mi i odkazy na všechna možná technická udělátka a dobře napsané jsou i akční scény. Patrik Král byl zaměstnancem Škodovky, někdo mu unesl sestru a ten někdo chce za její propuštění tajné údaje z vesmírného programu mladoboleslavské automobilky. Ano, Škodovka spolupracuje na vesmírném programu. Patrikovi v jeho nesnadném rozhodování pomáhá kolegyně Roz. A samozřejmě nic není tak, jak se na první pohled zdá.
Kromě pátrání po sestře se tu odvíjí i příběh ze současnosti, kdy dva roboti sledují simulaci vzpomínek Patrika Krále a doufají, že naleznou počátek sporů mezi roboty.
Samotný povídka se mi moc líbila, problém jsem měla u té geniální marketingová strategie. Vadí mi totiž to nepokryté chvástání. Ve vysvětlujících rámečcích, které mají fantastický design informační oken, se kromě vysvětlení daného IT termínu pokaždé vyskytuje odkaz na ŠKODA AUTO. A ne jen tak ledajaký odkaz! Vždycky jde o samochválu „ŠKODA patří mezi automobilky s nejpokročilejšími simulacemi aerodynamických děj, crash testů, tepelné výměny v motoru,…“ (str. 19). K typicky české vlastnosti shazovat vlastní úspěchy to moc nesedí a ve mně se ten příznačný typický Čech bouří. I kdyby měla Škodovka pravdu, tohle je prostě moc okaté chvástání. Jako by nestačilo opěvování ŠKODY v samotném textu povídky. Navíc tyto vysvětlivky pod čarou (či v informačním okně) jsou zhola zbytečné. Každý lepší autor dokáže takovéto vysvětlující pasáže koherentně zapojit do děje. Jenže to by pak nešlo připojit doušku: „Chceš se dozvědět víc? Koukni na stáže a práci…“ (str. 77). Ano, jistě je to reklamní tisk, ale zároveň to silně ruší i kvalitní příběh.
Backend Stories jsou zajímavým a netradičním počinem na poli náboru zaměstnanců a reklamy. Pro fanoušky a zájemce o práci v technických oborech jde asi i o zajímavé představení oboru. Já jsem ale zůstala jen na poli literatury a tam ta reklama silně drhne.
A co vy? Čtete Backend Stories na internetu, nebo si necháváte poslat tištěnou knihu do schránky? Zaujala vás tato nová metoda náboru zaměstnanců?
Třetí díl série od Julie Novákové se jmenuje 700 exabytů nesmrtelnosti. Jedná se o futuristickou povídku, jejímiž hlavními hrdiny jsou počítačem vyvolané vzpomínky lidí a dva roboti. Ano, duchové a roboti. Příběh o tom, jak jeden ze zaměstnanců Škodovky vzpomíná na to, co se odehrálo na kongresu, a do toho se odkrývají reálie současnosti, je výborný. Popis život na Měsíci a boje robotích frakcí o to, zda lidi chránit a sloužit jim, nebo je zotročit a pobít je výborný.
Líbily se mi i odkazy na všechna možná technická udělátka a dobře napsané jsou i akční scény. Patrik Král byl zaměstnancem Škodovky, někdo mu unesl sestru a ten někdo chce za její propuštění tajné údaje z vesmírného programu mladoboleslavské automobilky. Ano, Škodovka spolupracuje na vesmírném programu. Patrikovi v jeho nesnadném rozhodování pomáhá kolegyně Roz. A samozřejmě nic není tak, jak se na první pohled zdá.
Kromě pátrání po sestře se tu odvíjí i příběh ze současnosti, kdy dva roboti sledují simulaci vzpomínek Patrika Krále a doufají, že naleznou počátek sporů mezi roboty.
Samotný povídka se mi moc líbila, problém jsem měla u té geniální marketingová strategie. Vadí mi totiž to nepokryté chvástání. Ve vysvětlujících rámečcích, které mají fantastický design informační oken, se kromě vysvětlení daného IT termínu pokaždé vyskytuje odkaz na ŠKODA AUTO. A ne jen tak ledajaký odkaz! Vždycky jde o samochválu „ŠKODA patří mezi automobilky s nejpokročilejšími simulacemi aerodynamických děj, crash testů, tepelné výměny v motoru,…“ (str. 19). K typicky české vlastnosti shazovat vlastní úspěchy to moc nesedí a ve mně se ten příznačný typický Čech bouří. I kdyby měla Škodovka pravdu, tohle je prostě moc okaté chvástání. Jako by nestačilo opěvování ŠKODY v samotném textu povídky. Navíc tyto vysvětlivky pod čarou (či v informačním okně) jsou zhola zbytečné. Každý lepší autor dokáže takovéto vysvětlující pasáže koherentně zapojit do děje. Jenže to by pak nešlo připojit doušku: „Chceš se dozvědět víc? Koukni na stáže a práci…“ (str. 77). Ano, jistě je to reklamní tisk, ale zároveň to silně ruší i kvalitní příběh.
Backend Stories jsou zajímavým a netradičním počinem na poli náboru zaměstnanců a reklamy. Pro fanoušky a zájemce o práci v technických oborech jde asi i o zajímavé představení oboru. Já jsem ale zůstala jen na poli literatury a tam ta reklama silně drhne.
A co vy? Čtete Backend Stories na internetu, nebo si necháváte poslat tištěnou knihu do schránky? Zaujala vás tato nová metoda náboru zaměstnanců?
0 Comments