togaf a její knihy

10:00

Sníh dorazil i do Prahy, takže adventní čas dostává to správné kouzlo. A já dostala náladu číst, s hrnkem čaje a kočkou v klíně jsem si užívala první adventní neděli. A cukroví a úklid bude muset počkat na...na někdy jindy.


Kromě lenošení s knihou jsem se byla rozloučit i s proslulou swingovou Tančírnou. A navštívila jsem (nedobrovolně) i chrám konzumu IKEA, takhle před Vánoci to opravdu nebyl dobrý nápad, ale co naplat, rodina si to žádala. 
A co jsem tedy četla?



Mark Haddon: Pád výletního mola 
Anotace z cbdb: Známý britský spisovatel napsal svou první povídkovou sbírku a rozhodně se u ní nudit nebudete. Ať už prožijete dobrodružný viktoriánský příběh, zabrousíte do žánru sci-fi, přehoupnete se do reality dnešního světa, nebo se zamyslíte nad morálním přesahem jedné z povídek, vždy budete ohromeni autorovým vhledem a pověstným empatickým vcítěním, díky nimž se i vy stanete součástí vyprávění. Postavy jsou většinou fyzicky odloučeny od svých rodin, ale zoufale touží po spojení. Příběhy se tak stávají meditací nad podstatou lidské osamocenosti, ale zároveň zkouškou, hledáním tenkých nitek, které lidské bytosti navzájem propojují. Všechno dění je protkáno strachem, beznadějí, nečekaným násilím a smrtí.
Haddonovy povídky nejsou oslavou života ani lidského hrdinství. To, že jeho postava někomu zachrání život, z ní automaticky nedělá člověka, kterého čeká šťastný život. A zachráněný se svému zachránci odmění zradou. Emocemi nabité příběhy jsou v kontrastu k neosobnímu vyprávění. Právě tento kontrast je rozčilující a přidává povídkám další rozměr. I přes varování v anotaci, že šťastné konce nás v této knize nečekají, je stále v textu patrná jistá naděje, naděje na méně utrpení, lepší život nebo alespoň odpuštění. Šťastný konec v podání Haddona není přežití katastrofy, ale v nalezení duševního klidu. Protože právě vnitřní běsy dokážou zlomit i toho nejsilnějšího člověka.

Karolina Mykšíková: Život na který metr nestačí
Anotace z cbdb: Zakladatelka úspěšného blogu Karolina: Život, na který metr nestačí přichází se stejnojmennou knihou, ve které s nadsázkou úspěšně demonstruje rčení: „Může-li se něco pokazit, pokazí se to.“ Knížka vás provede humornými příběhy z malé vesnice, kam se Karolina nedobrovolně i s rodinou jako malá přestěhovala z Prahy. Prvotní plán vybudovat si na vesnici klidné bydlení, se rozpadl poměrně brzy – ve chvíli, kdy se její máma Daniela rozhodla pro chov koz, ovcí, koní a mnoha dalších zvířat. Společně se zbytkem rodiny se tak Karolina vydala na cestu pravého chovatele a zemědělce v jednom, na cestu, ze které není úniku.
Karolina pochází ze svérázné rodiny, zvláště maminka Daniela má velký komický potenciál. Byla to právě Daniela, která odvezla své dvě děti z Prahy do malé vesničky a pořídila spoustu zvířat. Zvířata a boj s jejich (ne)výchovou jsou hlavními tématy Karolininých blogových zápisků. Velkým tématem je její malý krysařík jménem Šmeny. Šmeny je mírně zákeřné dvoukilové monstrum, které si ale stejně jako Karolina musíte zamilovat. Kromě vtipných zážitků s kozami, ovcemi, psy, koňmi, prasaty a žábami je pro Karolinu zdrojem humoru i vlastní postava. Karolina je totiž vysoká. Téměř dva metry a noha velikosti 44 jí přináší nemalé problémy, ale Karolina je zvládá, když ne zrovna elegantně, tak rozhodně s humorem.

Rachel Cohnová, David Levithan: Dash & Lily - Kniha přání
Anotace z cbdb: „Nechala jsem ti tu pár nápověd a vodítek. Jestli chceš, otoč stranu. Jestli ne, vrať knihu prosím zpátky do poličky.“ Takhle začíná nová knížka od bestsellerového autora Davida Levithana a Rachel Cohnové. Lily zanechala chvíli před Vánoci červený zápisník plný výzev na poličce svého oblíbeného knihkupectví a čeká, až někdo přijme nabídku ke hře. Ale je Dash ten pravý? Nebo je jejich osudem vzájemně sdílet svoje sny a touhy jen na stránkách deníku, který na střídačku schovávají po celém vánočním New Yorku? Můžou se ve skutečnosti setkat, bude to fungovat? Bude červený zápisník jejich knihou přání? Nebo se k sobě vlastně ani trošku nehodí?
Od Davida Levithana jsem četla knihu Líbali jsme se, takže jsem se na vánočně laděnou knihu o Dashovi a Lily těšila. Dashovy kapitoly psal právě Levithan, Lilyny Rachel Cohnová. Musím říct, že Dash mi byl sympatičtější. Lily se místy chovala až příliš pozérsky. Ale vánoční New York, obří knihkupectví a duchaplné a vtipné rozhovory Dashe s kýmkoli mi vynahradily místy nesympatickou Lily. Ale abych na Lily jen nenadávala, měla i světlé chvilky. Třeba na straně 208: "Ale já jsem holka. Chovám se logicky." Amen. Obvykle to jsou opravdu holky /ženy, kdo se chová logicky, jsem ráda, že to konečně někdo napsal černé na bílém.

ROZEČTENÉ
Mojí novou knihou do kabelky, resp. do mobilu se stalo Hovno hoří. Jsou to povídky, které mě až tak výrazně nezaujaly, takže se dá předpokládat, že mi chvíli vydrží.
Rozečtené mám i Další divné hlášky z knihkupectví a můžu s klidem říci, že tentokrát se redakce snažila a nemusí se náklad pro chyby stahovat z pultů. A hlášky z knihkupectví (a knihoven) jsou stále zábavné.

Hezké prosincové pondělí! 

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz