Únos do KLDR
7:00
Další z knih o Korejské lidově demokratické republice se zaměřuje na umění. V KLDR je vše, umění nevyjímaje, podřízeno propagandě. Syn Velkého vůdce, Kim Čong-il, byl znám svou velkou láskou k filmu. Kniha Kim Čong-il uvádí se zaměřuje právě na Kim Čong-ila v době, kdy ještě nebyl v čele země a měl na starosti filmovou produkci Severní Koreje. V zemi, kde se může stát jakákoli absurdita, by neměla překvapit informace, že Kim Čong-il unášel umělce ze zahraničí a nutil je pracovat pro propagandu KLDR. Toto je příběh jedné umělecké manželské dvojice unesené do Severní Koreje.
Paul Fisher: Kim Čong-il uvádí
Anotace z cbdb: Kim Čong-Il uvádí… je rekonstrukcí skutečného případu z roku 1978, kdy
severokorejský prominent nechal unést dvě hvězdy jihokorejské
kinematografie, aby pro něj vybudovali základy filmového průmyslu. Kim
Čong-il, syn zakladatele Severní Koreje Kim Ir-sena, byl filmový
nadšenec a fanatický obdivovatel americké a japonské kinematografie. V
izolovaném státě, kde zastával už tehdy vysoké státnické funkce, mu jeho
oblíbená zábava scházela, a navíc potřeboval film jako prostředek k
nabytí ještě větší moci. Severní Korea však neměla žádné vzdělané
tvůrce, a tak se aparátčík rozhodl, že je unese od jižních sousedů. Režisér Šin Sang Ok a herečka Čoi Eun He, bývalí manželé, se na osm let
ocitli v tvůrčím zajetí, kdy pro tuhý totalitní režim natáčeli jeden
snímek za druhým. Puritánská komunistická morálka je dokonce donutila
znovu uzavřít manželství. Jejich vysvobození a návrat do Jižní Koreje
pak pro změnu zrežírovala CIA.
Kniha začíná v Severní Koreji popisem podmínek uneseného režiséra na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Nicméně další kapitola se vrací hluboko do minulosti. Nejdříve spolu s autorem projdeme stručnou historií rozdělení korejského poloostrova a životopisy všech zúčastněných. Důraz je kladen na popis života a charakteru Kim Čong-ila. Malý zákeřný prominent, který ví, že mu projde cokoliv, protože je synem Velkého vůdce. Nicméně Čong-il je i schopný manipulátor a dokázal se v rodinné hierarchii úskoky probojovat až do pozice nástupce svého otce. Čong-il byl také velký milovník filmu, a tak svoji lásku k němu využil jako prostředek, jak si naklonit otce. Filmy nepokrytě oslavující Kim Ir-sena, dělají z Velkého vůdce boha a cíleně popírají historické pravdy.
Jako všechno v Severní Koreji, zaostává i filmová produkce. Vyvážet snímky na světové soutěže znamená podstoupit (oprávněné) riziko výsměchu. Kim Čong-il filmy sice miluje, ale není příliš schopný produkční ani režisér či scénárista. Proto se rozhodl opatřit si toho nejlepšího režiséra i s jeho dvorní herečkou z jižní části rozdělené země.
Režisér Sin Sang-ok je nadaný, ale nezodpovědný. V době únosu do KLDR jeho kariéra stagnovala, manželství se mu dvůli opakované nevěře rozpadlo a zrovna se chystal opustit korejský poloostrov. Jeho žena, herečka Čchö Un-hui si za korejské války prošla peklem a její první manželství bylo peklo číslo dvě. Se Sin Sang-okem byly sehraná a milující dvojice. Tedy až do těch Sinových nevěr. Pak přišel rozvod.
Oba umělci byli uneseni zvlášť a žili v Severní Koreji osaměle a pod dohledem. Kromě svobody jim nic nechybělo, na rozdíl od ostatních obyvatel země. Podstupovali převýchovu, museli z paměti citovat z Kim Ir-senova životopisu, psát děkovná blahopřání k novému roku a hlavně se přizpůsobit socialistickým ideálům. A pak režisér Sin utekl. Chytili ho a on jim utekl znovu. Následovalo několik let dosti sadistického vězení. Čchö Un-hui si zatím žije v izolaci a propagandě. Když se oba umělci setkají, nastává pro ně nová éra života v KLDR. Pomocí filmů, které pro Kim Čong-ila natáčejí, získávají důvěru Drahého vůdce, kterou chtějí využít k možnosti útěku.
Konec knihy v rychlosti popisuje osud KLDR v 90. letech a trpký život Sina a Čchö na svobodě. Oba byli v Severní Koreji zajati osm let, je jim šedesát a mají ve Spojených státech začínat nový život. Ani jeden se ale nevyrovná s jazykovou bariérou, a tak nakonec odjíždějí domů - do Jižní Koreje. Tam je ale čeká život v neustálém přesvědčování, že byli opravdu uneseni.
Kniha je psaná velmi čtivě, spíš jako román založený na skutečném příběhu. Román dokreslují i fotografie, které Kim Čong-il pořídil v KLDR a fotky z života dvojice na svobodě. Opět je tu problém s přepisy korejských jmen. Jméno režiséra i jeho ženy se v různých zdrojích píše jinak. Tak například ve filmové databázi ČSFD to jsou Shin Sang-ok a Choi Un-hee. V knize se mihne i Československo, Sin zde natáčí a s manželkou jedou na filmový festival do Karlových Varů.
Konec knihy v rychlosti popisuje osud KLDR v 90. letech a trpký život Sina a Čchö na svobodě. Oba byli v Severní Koreji zajati osm let, je jim šedesát a mají ve Spojených státech začínat nový život. Ani jeden se ale nevyrovná s jazykovou bariérou, a tak nakonec odjíždějí domů - do Jižní Koreje. Tam je ale čeká život v neustálém přesvědčování, že byli opravdu uneseni.
Kniha je psaná velmi čtivě, spíš jako román založený na skutečném příběhu. Román dokreslují i fotografie, které Kim Čong-il pořídil v KLDR a fotky z života dvojice na svobodě. Opět je tu problém s přepisy korejských jmen. Jméno režiséra i jeho ženy se v různých zdrojích píše jinak. Tak například ve filmové databázi ČSFD to jsou Shin Sang-ok a Choi Un-hee. V knize se mihne i Československo, Sin zde natáčí a s manželkou jedou na filmový festival do Karlových Varů.
0 Comments