Čtenářská výzva: červen (togaf)

9:06

 Audiokniha

V červnu jsem pokořila bod naší čtenářské výzvy, který zněl jednoduše: audiokniha. Vybrala jsem si první díl trilogie Milénium od švédského autora Stiega Larssona. Na tuto trilogii mám vzpomínky hluboko vryté do paměti. Jednak je příběh týraných žen velmi sugestivně napsán a druhak jsem trilogii četla v době, kdy jsem se měla učit na státnice. Od té doby uplynulo už pár let a já mám Milénium stále ráda.


Nejsem sama, komu se do srdce zavrtal neohrožený novinář Mikael Blomkvist a podivná hackerka Lisbeth. Tisíce fanoušků z trilogie udělalo bestseler, který nakonec zfilmoval i samotný David Fincher. Před slavným americkým režisérem knihy zfilmovali i Švédi. A obě verze jsou výborné a já je samozřejmě viděla. 

Když jsem narazila na audioverzi těchto knih, neváhala jsem. První z nich nese jméno Muži, kteří nenávidí ženy.
Stieg Larsson: Muži, kteří nenávidí ženy
Anotace z cbdb: Novinář Mikael Blomkvist má za úkol vyšetřit starý kriminální případ: Harriet Vangerová, vnučka průmyslníka Vangera, zmizela beze stopy téměř před čtyřiceti lety. Blomkvist se seznámí s Lisbeth Salanderovou, mladou svéhlavou ženou, nepřekonatelnou hackerkou, která se stane pro jeho pátrání nepostradatelnou. Blomkvist a Salanderová tvoří neobvyklý pár, ale dokonalý tým. Společně začnou brzy rozkrývat temnou a krvavou rodinnou historii.


Novinář Mikael se má vyšetřit případ 30 let pohřešované dívky. Během pátrání se mu do případu zaplete i podivná vyhublá dívka Lisbeth, která má vlastní kostlivce ve skříni. Příběh je z části chytře napsaná detektivka, kdy má čtenář možnost sám vraha odhalit (ne že by se to konkrétně mně povedlo). Ale nejde jen o rozpletení tajemného zmizení. Velkou část knihy zaujímá i osud Lisbeth Salanderové, talentované hackerky s fotografickou pamětí, která je úřady považována za slaboduchou a zneužívaná svým opatrovníkem.
Audioknihu namluvil Pavel Stránský a opravdu se mu to povedlo. Moduluje hlas podle postav, které právě hovoří, ale nezachází tak daleko, že by se pitvořil. Každá postava má vlastní tón hlasu, Stránský mění i rychlost a modulaci projevu. Zvláštní pochvalu si zaslouží za hlas Lisbeth. Lisbeth je jedna z hlavních postav a i když je spíš mlčenlivá, promluv má v knize dost. Zároveň je Lisbethin mluvený projev popisován jako chladný, bez emocí, neutrální. A Stránský tak hlasem Lisbeth opravdu promlouvá.


Jak už jsem psala, knihu jsem četla, a tudíž znala i rozuzlení. Přesto jsem si poslech užila, občas i "užila". Některé pasáže knihy Muži, kteří nenávidí ženy jsou dost naturalistické a popisy mučení a týrání zvířat (kočky!) se mi neposlouchaly dobře. Věděla jsem, kam děj směřuje a už dopředu se děsila, až konkrétní pasáž uslyším.

Trilogii Milénium (mimochodem: trilogie se jmenuje podle časopisu, který patří Mikaelovi) vám můžu doporučit ve všech jejích podobách - knižní, filmové i audio verzi.

1. Populární komiksová kniha: SPLNĚNO (Oprásky sčeskí historje: Zmikund vs. Huz)
2. Kniha, která má netypické grafické zpracování
3. Česká kniha, jejíž překlad vyšel i v zahraničí
4. Dětská kniha, která má co říct i dospělému čtenáři: SPLNĚNO (A proto nejíme zvířátka)
5. Sbírka básní, ke které se už dlouho chystám
6. Kniha, jejíž děj se odehrává v Praze SPLNĚNO (O krok před peklem)
7. Tradiční vánoční kniha, kterou čtu každý rok
8. Kniha, která má na čbdb špatné hodnocení (méně než 20%)
9. Cestopis, který mě vezme na výlet kolem světa a zpět: SPLNĚNO (Už nikdy pěšky po Arménii a Gruzii)
10. Kniha, jejíž obálka je převážně zelená: SPLNĚNO (Hastrman
11. Kniha, která má víc než 400 stran
12. Audiokniha: SPLNĚNO

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz